Három szobrász és egy festőművész alkotóműhelyéül szolgál jelenleg az egykori Duna Cipőgyár épülete. A fiatal művészek már középiskola óta ismerik egymást, a szobrászok acéllal és fával dolgoznak, a festő pedig festő pedig nagyrészt klasszikus technika alkalmazásával absztrakt festői nyelven hozza létre műveit.
„Másfél évvel ezelőtt kerestem fel Vértes Gábort, a Pauker Nyomda tulajdonosát, aki kedvező bérleti díj fejében bocsátotta rendelkezésünkre az egykori cipőgyárépületet” – ismerteti az előzményeket Rajcsók Attila szobrászművész. A nagy helyiséget négy részre osztottuk, én főként acéllal, Majoros Áron barátom acéllal és fával, Fülöp Gábor társunk pedig kizárólag fával dolgozik – sorolja a neveket a műhelyek sorrendjében.
Attila kedvenc formái a rügy, a mag és a csíra, de mutat nekünk csigaházat is. Áron acéllal és fával dolgozik, emberi alakú szobrai mellett alkotótermében kagylóforma és egy Welcome feliratú tüskés „lábtörlő” is megtalálható. Utóbbi egyébként igen nagy sikernek bizonyult az egyik kiállításon, ahol kíváncsiságból többen rá is léptek, bár ez utóbbit néhányuk papucsa bánta.
„Teljesen változó, meddig dolgozunk egy alkotáson” – mondja Áron. Van, amikor pár nap is elég hozzá, máskor pedig hónapok alatt készül el egy mű.” Az időbeliség Attila szerint is hetek-hónapok között változik, bár szerinte az alkotás leginkább a játékhoz hasonlítható, amit később is elővehet az ember.
A mellette dolgozó Fülöp Gábor műhelyében épp egy szürkemarhafejű minotaurusz majdnem kész szobra áll, és bár a művész épp távol van, az alkotótermében látható, hogy épp egy új alkotás van születőben. Fával dolgozik, nála az egyszeri látogató kizárólag ezzel az anyaggal és az alkotáshoz szükséges gépekkel találkozhat.
A raktár előtti legbelső „zug”, a gyárépület egykori mosdója Esse Bánki Ákos festő alkotóműhelyéül szolgál. Ákos főként olajfestékkel dolgozik, de szereti az akvarellt és papírra is fest, absztrakt képei közül néhány kint van a falon, egy pedig épp készülőben van az erre a célra leterített, festéknyomokat viselő szőnyegen.
„Már korábban is vonzott ez a műfaj, azonban egyetemi mesterem, Molnár Sándor hatására tudatosult bennem, hogy hosszú távon is ebben szeretnék alkotni. Ehhez hozzájárult az akkori egyetemi légkör is, ami ugyancsak inspirált az alkotásra” – mondja.
A fiatal művészek átlagosan heti három napot töltenek bent, a fennmaradó időt galériában, kiállításon vagy egyéb munkájukkal töltik. Fülöp Gábor például Kínában járt egy művésztelep tárlatán, Esse Bánki Ákosnak pedig nemrég volt kiállítása.
M. Orbán András