Szakemberek, érdeklődő vendégek, szenvedélyes vonatszerelmesek gyűltek össze éjjel a Nyugati pályaudvar csak különleges alkalmakkor megnyíló „
Királyi váró”-jában, hogy korabeli, a századelőt idéző vagonokkal tegyék meg az utolsó éjféli járaton a hídbúcsúztató, történelminek tekinthető utazást.
![](/wp-content/uploads/galeria/hid.jpg)
A Millenium évében, 1896-ban átadott első híd szerkezeteit Budapest körülzárása után a német parancsra, a Magyar Honvédség 112. vasútépítő százada 1944. december 29-én felrobbantotta.
E híd egyediségét különleges állóképessége is hirdette:
– A tervezett 10 éves üzemeltetési idő eltelte után anyagi források hiánya miatt az új híd építése nem vált lehetővé. A fenntartásra, a híd vizsgálataira fokozott figyelmet kellett fordítani, amelyet a MÁV hídszolgálata nagy szakértelemmel és gondossággal végzett. A Közlekedési Főfelügyelet nyugdíjas munkatársaként is e helyen szeretnék köszönetet mondani a MÁV hídszolgálat valamennyi dolgozójának nagy felelősségtudattal végzett munkájáért, amely 10 év helyett 53 éves biztonságos üzemeltetést tett lehetővé – búcsúzott a szakemberek nevében Rege Béla, a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriumának elnöke eme rendkívüli műszaki alkotástól.
-Minden bizonnyal vannak közöttünk idősebb kollegák, akik a híd háború utáni újjáépítésében tevékenyen részt vettek és a hidat saját gyereküknek tekintették. Az ő számukra valószínű, hogy vegyes érzelmeket keltett a hídtól való búcsúzás. Ez érthető is, hiszen saját munkájuk eredményétől, „gyümölcsétől” kellett elbúcsúzni. Munkájuk kiválóságát mi sem bizonyítja jobban, mint maga a híd, hiszen rövid időre tervezett híd fél évszázadon keresztül állta a sarat. De lehet, hogy éppen a fél-állandó hídhoz képest hosszú idő kötött bennünket olyan sok szállal és szeretettel ehhez a hídhoz.
![](/wp-content/uploads/galeria/hid3.jpg)
Hidász kollégáink tervezőkkel és egyetemi szaktekintélyekkel fáradoztak azon, hogy a hidat az utolsó pillanatig biztonságosan üzemeltessék.
Ezalatt az idő alatt forgalmászaink szorgosan tanulmányozták a menetrend grafikonokat, hogy minél kisebb fennakadást okozzon a hídon kényszerűségéből bevezetett sebesség és tengelysúly korlátozás.
Így jutottunk el 2008. június huszadikához, amikor végleg búcsút vettünk a hídtól.
Az új híd lesz a harmadik hídszerkezet az Esztergomi vasútvonal és a Duna kereszteződésében.
A három híd sok mindenben különbözik egymástól.
Az első híd a vasútvonallal együtt kifejezetten teheráru szállítására épült, és csak „mellékterméke” volt a személyforgalom felfutása, új települések megjelenése és dinamikus fejlődése. Ugyanakkor az ipar, bányászat fejlődésére óriási hatást gyakorolt. Bizonyítja ezt a vasútvonal mellett felépült üzemek egész sora (üveggyár, cementgyár, betonelem-gyár, papírgyár, fatelítő, gázgyár, kő és szénbányák). Ez a híd még abban az időben készült, amikor a hidak tervezésére, építésére még nem voltak kiforrott szabályzatok és előírások. Ezért jellemezte ezt a hidat a forgalom és a terhek növekedésével együtt végrehajtott folyamatos erősítés. Ez a híd is közel ötven évet szolgált, mint a jelenlegi. Majd a vasúti közlekedés szempontjából tíz év szünet következett, és az esztergomi vonatok kényszerűségből ugyanúgy császárfürdőig közlekedtek, mint ahogy most az átépítés idején.
A második híd, amelytől elbúcsúztunk, folyamatosan veszített a teherfuvarozásban betöltött szerepéből.
Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap az elővárosi közlekedés, és a vonal mentén létrehozott felsőfokú oktatási intézmények utazási igénye.
Ezekhez az igényekhez igazodva nagyobb sebességre alkalmas pálya, biztosítóberendezés, gördülőállomány és természetesen új híd szükséges.
![](/wp-content/uploads/galeria/hid4.jpg)
Az első híd születése óta eltelt több mint száz év alatt nagyot változott a világ. Ma már kiforrott méretezési eljárások álnak rendelkezésre, és a kiváló tervezőmérnökök egész hada szorgoskodik az új korszerű hídszerkezet megtervezésén. A kivitelező kollégák is új technológiákkal és eszközparkkal várták a pillanatot, amikor a jelenlegi híd bontása megkezdhető és helyére felépíthető az új hídszerkezet.
Ezért volt különleges alkalom az éjszakai hídbúcsúztató, mert a híd elbúcsúztatásával nem valaminek az elmúlását, hanem éppen újjászületését ünnepelhetjük. A búcsúztatón jelenlevők, munkában résztvevők mindannyian cselekvő részesei lehetnek egy állandó megújulási folyamatnak.