Félmillió embert csábítana hajóra a BKV

  •  
  •  
  •  

Jövőre a Duna is bekapcsolódik a budapesti tömegközlekedés vérkeringésébe: három új kikötő épül, ötöt pedig felújítanak.

Régi terv, hogy a Dunát aktívabban kihasználja a főváros közlekedése, hangzott el a BKV csütörtöki sajtótájékoztatóján. Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ stratégiai igazgatója kifejtette: az Európai Unió által biztosított forrásból számos fejlesztés valósult meg a korábbi években a Duna mentén, a mostani beruházás is ide tartozik majd.

Nem férünk hozzá a folyóhoz

A Duna budapesti szakasza kihasználatlan, erősíteni lehet a folyó személyszállítási, szabadidős célú szerepét is, magyarázta Somodi. Vannak hátráltató tényezők, ezek közé sorolható a vegyes tulajdonlás és az infrastrukturális lehetőségek. Az alsó rakpart, a 2-es villamos vonala gyakorlatilag elzárják a város lakóitól a Dunát, sokan egyszerűen nem férnek hozzá a folyóhoz, tette hozzá.

A problémák között kiemelkedő helyet foglal el a kikötők hátrányos helyzete. Ami megépült, nincs kihasználva, illetve sok helyen egyszerűen hiányzik a kikötő a 30 kilométeres szakaszon. Mindössze 30-40 millió forint folyik be az államkasszába évente a kikötőforgalomból, miközben a fővárosba érkező turisták tíz százaléka az itt horgonyzó hajókon tölti el vendégéjszakáit. A Duna belvárosi szakasza ma látványos, de ennél is jóval több lehetőség rejlik a parthasználatban, szögezte le a stratégiai igazgató. Ennek érdekében a BKK ötletpályázatot hirdetett a Budapesti Építész Kamara szervezésében. Remélhetőleg másfél év alatt használható javaslatokat kap majd a közlekedési központ, megfogalmazódnak az igények, és az építő jellegű folyamszabályozási észrevételek.

Az elővárosiakat is bekapcsolnák

Az Újpesttől Ferencvárosig tartó szakaszon a szolgáltatás fejlesztése lesz a most induló projekt célja, illetve a következő lépésben a hajópark felújítását tervezik. Fontos cél, hogy olyan tömegközlekedési lehetőséget kínáljanak a Dunán, amely helyi bérlettel, avagy alacsony felárral igénybe vehető a legszélesebb tömeg számára. Ezt egészítené ki az elővárosi hajós közlekedés: az agglomerációs lakosságot szintén bekapcsolná a BKK a tömegközlekedés régi-új csatornájába.

Újpesttől a Ferencvárosig utazhatunk majd

Támogatásként 450 millió forintot kap a főváros, ehhez kell csupán hozzátenni az 50 milliós önrészt – vezette be hallgatóságát a számok rengetegébe Nemecz Gábor, a BKV szakigazgatója. 8 kikötőhelyet érint majd a tervezett projekt: 5 meglévő hajókikötőt (Boráros tér, Petőfi tér, Jászai Mari tér, Batthyányi tér, Meder utca) felújítanak majd, hármat (Újpest, Árpád híd, Millenniumi Városközpont) pedig az alapoktól építenek fel. Újpesttől a Ferencvárosig folyik majd az építkezés.

100-150 fős személyszállító hajók közlekednek jelenleg a Dunán, a tervek szerint csúcsforgalom idején akár 20 perc alatt juttatnák el az embereket délről északra, és visszafelé. Az emberek többsége úgy véli, a hajóközlekedés lassú, azonban sokan elfelejtik, hogy itt nincsenek lámpák, körforgalmak vagy felbontások, melyek lassítanák a haladást, magyarázta Nemecz Gábor. Hajóval bizony sok esetben gyorsabban eljutnánk úti célunkhoz, mint villamossal vagy busszal

500 ezer utas a cél

A kikötőknél autóparkolókat, kerékpártárolókat építenek majd, a zöld területeket pedig a tervek szerint parkrendezési beruházással újítják meg.

A projekt egyik megálmodója elmondta: a ’80-as évek végén mintegy 1 millió embert szállítottak a hajók a budapesti Duna-szakaszon. Ha ennek felét sikerül elérni, az már hatalmas siker lenne.