Az 1848-as forradalom a magyar történelem sokat hivatkozott, dicsőséges korszaka, amelyet sok filmben feldolgoztak már. De mi a helyzet a bukás utáni periódussal?
Olyan kosztümös történelmi filmet már láttunk, amelyben a szereplők romantikus hősökként viselkednek – ilyen például a legtöbb, hatvanas években készült Jókai-adaptáció. A Guerilla nézőpontja másmilyen, Kárpáti filmjében hús-vér figurákat látunk, akik pont úgy beszélnek és léteznek, mint a hétköznapi emberek, és pont ezért tud velük a néző azonosulni. Barnabás sem egy tipikus hős, nem vágyik a dicsőségre, sőt eleve irtózik a vérontástól. A Guerilla fő kérdése, hogy mihez kezdjen magával egy háborúban az, aki természetétől fogva be van oltva az erőszak ellen. És van olyan helyzet, amikor a humanizmus hátrány?
A fiatal Váradi Gergely lecsupaszított színészi játékán és Hartung Dávid operatőr hangulatos képein kívül a Guerilla legnagyobb erénye ez az szokatlan, új nézőpont. Izgalmas kérdéseket vet fel a film, de a válaszokat a nézőre bízza.
BS