, ,
  •  
  •  
  •  

Az Újpesti Vagyonőr Kft. vezetője elmondta, hogy a koronavírus-fertőzés vagy a betegség gyanúja miatt házi karanténba zárt emberek mellett korábban a 65 éven felüliekről is gondoskodtak, helyettük is ők intézték a bevásárlást, de a megnövekedett igények miatt ez a feladatkör kettévált, és az idősekkel már az önkormányzat megfelelő szervei foglalkoznak. Esténként, hétvégenként, vagy ha érkezik egy sürgős gyógyszervásárlási kérés, akkor természetesen így is besegítenek.

A vagyonőrök párban dolgoznak, ez a létszám elég is szokott lenni, mert egy napra átlagosan három bevásárlás jut. Ha mégis több a feladat, akkor behívják a polgárőröket vagy az Újpesti Önkormányzati Rendészetet. Az önkéntesek és a szociális gondozók segítségére is számíthatnak, a karanténban lévőkkel viszont, hangsúlyozza Baranyi József, biztonsági okokból, csak a Vagyonőr Kft. munkatársai foglalkozhatnak.

Nem is csoda, hiszen a fertőzött vagy fertőzésgyanús személyekkel való kapcsolattartás egy szigorú, begyakorolt protokoll mentén történik. Első lépésként a segítséget kérő lediktálja a telefonban, hogy milyen élelmiszerre vagy gyógyszerre lenne szüksége. A vagyonőrök megtudakolják tőle, hogy milyen címletű pénzzel szeretne fizetni, majd egy ugyanilyen címlettel indulnak el vásárolni. Az áru átadása előtt az egyik munkatárs beöltözik egy kezeslábas védőruhába, szájmaszkot, kesztyűt húz, majd a visszajáró összeget a blokkal együtt leteszi a lakás elé egy légmentesen zárható zacskóba. A karanténban lévő személy kiveszi az aprót, és elhelyezi benne a korábban megbeszélt címletet. A zacskót ezt követően a vagyonőrök egy másik légmentes tasakba rakják, lezárják, és a megvásárolt árut hasonló körültekintéssel átadják, majd a védőfelszerelést lefertőtlenítve hulladékzsákba teszik, és később a katasztrófavédelemmel elvitetik. A bezacskózott pénz is karanténba kerül: miután ráírják a tasakra a használat idejét, elhelyezik a Kft. trezorjában, és legalább egy hétig senki nem nyúl hozzá. Baranyi József hozzáteszi, a művelet alapvetően kétemberes, de ha muszáj, egy ember is el tudja végezni.

Noha az idősek segítése már nem az Újpesti Vagyonőr Kft. feladata, jelenleg még hozzájuk fut be az összes telefonhívás és email, amiket a megfelelő helyekre, a szociális gondozókhoz vagy a polgármesteri hivatalba továbbítanak. Előfordul az is, hogy közvetlenül a polgármesternek küldenek át emaileket, és van, akit Déri Tibor személyesen hív fel.

Baranyi tapasztalatai szerint az emberek már nagyjából tisztában vannak a kialakult helyzettel, és amíg korábban napi 80 hívást kellett fogadniuk, az utóbbi egy hétben már „csak” átlag 40-et. A telefonálók 60%-a igényel valamilyen szolgáltatást, a többiek tanácsot, információt kérnek. Nem csak vásárlással kapcsolatban érdeklődnek, van, aki melegételt vagy maszkot szeretne, de előfordul az is, hogy a kórházi zárójelentést szeretnék eljuttatni a háziorvosnak. A bevásárlási listákon is szerepelnek elsőre meglepőnek tűnő tételek, például sör vagy csokoládé, de a legnagyobb kihívást sokszor a gyógyszerek beszerzése jelenti: van, hogy két-három patikát is végig kell járni, mire sikerül a kért orvosságot beszerezni.

Baranyi úgy látja, a házi karanténban lévők betartják a szabályokat, de Újpestet járva ő is tapasztalja, hogy nem mindenki ilyen fegyelmezett. Szerinte a parkokat és a pihenőhelyeket kellene sűrűbben ellenőrizni.