Egyedülálló módon ünnepli a hulladékmegelőzési világnapot a Munch

, ,
  •  
  •  
  •  

Az egyre népszerűbb Munch ételmentő applikáció nyolc izgalmas márkával állt össze, hogy március 30., az ENSZ nemzetközi hulladékmegelőzési világnapja alkalmából tudatosságra ösztönözze az embereket és segítsen az ételpazarlás csökkentésében.

A 2023 óta létező hulladékmegelőzési világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a világon évente keletkező több mint kétmilliárd tonna háztartási hulladék problémájára, melynek csupán 61-62 százalékát kezelik ellenőrzött létesítményekben. Az ENSZ kiemeli azoknak a vállalatoknak és gyártóknak a felelősségét, akik fenntarthatatlan előállítási gyakorlatokat folytatnak. Fogyasztóként két dolgot tehetünk: változtathatunk saját szokásainkon, illetve olyan márkákat választhatunk, amelyek kiemelt figyelmet fordítanak a fenntartható, környezetbarát működésre. Ebben segíthet a korábbi cikkünkben már bemutatott pazarlásellenes magyar startup, a Munch idei kampánya.

A Munch által szervezett kéthetes szemléletformáló nyereményjáték rendkívül egyszerű, a sorsolásban való részvételhez csupán háromszor kell ételt menteni a platformon keresztül a megadott időszakban. A négy szerencsés nyertes értékes zero waste ajándékcsomaggal lehet gazdagabb. A kampányhoz olyan partnerek csatlakoztak, mint a BKK – Budapesti Közlekedési Központ, a Lush, a Starbucks, a tRENDrakó, a Cseriti, a Secontaste, a Bosch és a Rejoy.

Bár a kampány eredeti szlogenje „az összes jó szokásod egy táskában”, a fenntartható termékekkel foglalkozó partnerek lelkesedésének köszönhetően annyi ajándék gyűlt össze, hogy már biztosan nem férnének bele egy vászonszatyorba.

A hulladékmentes életmód ma már nem luxus és egyre szélesebb rétegekhez jutnak el a zero waste, azaz a hulladék nélküli megoldások és a Munch-hoz hasonló kezdeményezések. Az alkalmazás használói 2020 óta már több mint hárommillió ételcsomagot mentettek meg a kidobástól.

A Munch-ot négy magyar fiatal hozta létre 2020-ban, akik a modern technológiát felhasználva harcolnak az ételpazarlás ellen. A Munch egy olyan platform, melyen keresztül éttermek, pékségek, boltok és szállodák kedvezményesen értékesítik az el nem adott, de jó minőségű ételeket. A startup elnyerte az Év Fenntartható Vállalkozása díjat, valamint Élelmiszerpazarlás megelőzéséért Díjjal jutalmazták az OMÉK-on, Magyarország legnagyobb élelmiszeripari kiállításán. A cégbe 2022 novemberében beolvadt a cseh alapítású Nesnězeno applikáció. A Munch 2023 tavasszal megkezdte a működését Szlovákiában, tavaly pedig Romániában is.