Március 18-án a kerület többségi pedagógusai számára egész napos interaktív szakmai napot szervezett az Újpesti EGYMI Pedagógiai Szakszolgálata.
A tavalyi integrációs konferencia során felmerült kérésnek próbáltunk eleget tenni, amikor rendezvényünk szervezésénél lehetőséget kívántunk biztosítani az együtt gondolkodásra, kérdezésre, tapasztalatcserére. Az előadások az integráció kapcsán felmerülő nehézségeket vették górcső alá, illetve a gyerekek sikeres óvodai, iskolai pályafutásához adtak ötleteket, és mindegyiknek a végén lehetőség adódott a közönség részéről a kérdezésre, hozzászólásra.
A témák összeválogatásánál a sokszínűségre, a sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok érzékenyítésére is törekedtünk.
A közönséggel karöltve
A szakmai napot Mátésné Pataki Ágnes, az újpesti tanterület igazgató asszonya nyitotta meg.
Hidasi Mariann, a Szigeti József Utcai Általános Iskola gyógypedagógusa volt az első előadó, akinek ötlete alapján kezdődött a rendezvény. Az intézmény színjátszó körének (amelyet Vertig Tímea vezet) tagjai a mindennapi életből kiragadott osztálytermi konfliktushelyzeteket mutattak be, a csúcspontján megállítva a jelenetet, a közönség aktivizálásával keresve megoldást arra. A jelenetek értelmezésében Halász Dorottya utazó gyógypedagógus, a Pedagógiai Szakszolgálat munkatársa is segédkezett. A résztvevők arcát fürkészve látható volt, hogy néhány kolléga megdöbbent a valóságból kiragadott jelenetek láttán, de az egyik célunk éppen ez a szenzitívvé tétel volt, ami el is érte a kívánt hatást.
Zenezörej, meseterápia
Ezt követően Ványi Ágnes, a Budaörsi Logopédiai Intézet igazgató asszonya, több publikáció és szakkönyv írója, fiával, Szűcs Antal Mór logopédussal együtt mutatta be számunkra a Meixner-féle olvasástanítási módszerhez kapcsolódó Zenezörej meseterápiás módszert, amely által a kisiskolások számára érzelmileg közelebb kívánják hozni a betűtanulást. A módszerben az a csoda, hogy nincs csoda, ugyanis szerintük a mai virtuális, vizuális élményeket begyűjtő gyermekeknél újból alkalmazni kell a mesemondás módszerét, amelynek során a kicsik egy belső képi világot alkothatnak a kész klisék helyett, és ez segíti a továbbiakban a betűkhöz kapcsolódó mesék, zörejek által a hatásosabb betűtanulásukat is.
A délelőtti előadásblokkot követő büfészünet jó alkalomnak kínálkozott a kollégák egymás közötti tapasztalatcseréjére is.
Gyakorlati megoldások
A délután folyamán Sütő Csaba mozgásterapeuta változáskezelő, gyakorlati megoldásokat is felvonultató, magával ragadó előadása következett a hiperaktív gyerekekről, akiket az óvodában, iskolában bizony nagy empátiát, türelmet, szakértelmet igénylő pedagógusattitűddel lehet csak hatásosan „kezelni”. Ebben a témában nehezen nyíltak meg a kollégák, egyikőjük mégis megosztotta tapasztalatait velünk. Mondanivalójának lényege összecsengett Sütő Csaba ajánlásával is, miszerint ezeket a gyermekeket elsősorban pozitív megerősítésekkel és dicséretekbe ágyazott óvatos kritikával lehet az elvárt szocializációs útra terelni.
Gondolatébresztő szakmai nap
Végül, de nem utolsósorban fontos témának gondoltuk a pedagóguskiégést, illetve ennek megelőzését is, ehhez kérve Vágóné Budai Klárának, a Nevelési Tanácsadó pszichológusának segítségét. Az előadó alaposan körüljárta a témát, és megoldási javaslatokkal is próbált segíteni mindannyiunknak. Hiszen hiába vagyunk felkészült, elhivatott pedagógusok, olyan korban élünk, amikor napi szinten találkozunk problémás gyerekekkel, akik legtöbbször a nem megfelelő családi háttér következtében kialakult magatartásmintákat hozzák magukkal az óvodába, iskolába, vagy sajátos nevelési igényűek, és ott esetleg annak a pedagógusnak kell ezt megfelelő módon lereagálni, aki esetleg maga is egzisztenciális, párkapcsolati, szakmai válsággal küzd.
Reméljük, a szakmai nap gondolatébresztő volt, és hozzájárult a napi problémák megoldásának elősegítéséhez.
Schrimpf Ágnes
Pedagógiai Szakszolgálat
intézményegység-vezető