Két keréken is biztonságban

  •  
  •  
  •  

Ahogy növekszik a fővárosi autópark, ahogy sűrűsödnek a dugók, egyre többen döntenek úgy, két kerékre pattannak és – legalább ilyenkor jó időben – motorra cserélik az autót. Jó tudni azonban, hogy a tél elmúltával a motorok is ugyanolyan figyelmet igényelnek, mint a kocsik.

Motorozni persze nem lehet csak úgy. Külön jogosítvány kell hozzá (bár egy módosítás valamivel könnyebbé teszi a helyzetet azok számára, akik már rendelkeznek legalább „B” kategóriával). Az 50 köbcenti alatti hengerűrtartalmú robogók vezetéséhez azonban hiába kell engedély, a rendszám nélküli járgányokkal vígan száguldoznak azok akiknek nincs semmilyen papírja. Ez az egyik oka annak, hogy az utóbbi években fellendült a robogópiac is. – Egyik szemem sír, a másik nevet, amikor a robogósokról van szó – mondja Hollós Sándor, a Tél utca sarkán található motorkereskedés vezetője. – Kereskedőként persze öröm, ha sokan térnek be hozzánk, a motoros társadalom tagjaként viszont aggasztó, hogy tényleg szinte bárki vehet magának egy kistestű motort. A motorosok, úgy értem az igazi, komoly motorosok, tisztában vannak a közlekedési kultúrával, és nem önmegvalósításra, hanem közlekedésre használják a járművüket.
Amikor autóban ülünk, körülöttünk van a karosszéria, alattunk négy kerék. Jóval nagyobb biztonságban vagyunk tehát, mint motoron. Két keréken tehát nagyobb a felelősségünk is, nemcsak magunk, de mások iránt is. Ehhez pedig hozzátartozik a jármű karbantartása – mindegy milyen motorról van szó. A 100 lóerős cruiserek éppúgy igénylik a rendszeres átvizsgálást, a tavaszi felkészítést, mint a robogók.

– Mielőtt az első tavaszi napsugaraknak és a langyos levegőnek engedve nyeregbe pattanunk, ellenőriznünk kell a motort – magyarázza a szakember. – Bár téli gumit nem kell lecserélnünk, éppen a két kerék miatt fontos a gumiköpeny állapota. Kopott gumikkal elindulni felelőtlenség. A rendes motoros télire kiveszi az akkumulátort, amit csak ilyenkor – feltöltés után – szerel vissza. Célszerű ellenőrizni a fékeket, a teleszkópokat is, és természetesen nem maradhat el az olaj vizsgálata sem. Híg, vagy kevés olajjal könnyen elfüstölhet a járgányunk. Erősen ajánlott tehát mindent alaposan átvizsgálni az első indulás előtt, én ehhez hozzáértő szakember segítségét ajánlanám. Az otthoni barkácsolást még a rutinos motorosoknak sem javaslom. Nem kerül annyiba, hogy ne érje meg a biztonságunk.

Ha mindezzel megvagyunk, még mindig ne induljunk el!. Hosszú útra legalábbis biztosan ne. Még a tapasztalt motorosok is mennek egy-két kisebb kört a ház körül, mert bár a motorozást, ahogy a biciklizést, nem lehet elfelejteni, a rutint felfrissíteni egyáltalán nem haszontalan dolog.

L.Z.