Jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén az Alstommal a 2-es és 4-es metróra szállítandó szerelvények gyártásáról szóló szerződés módosítását. Az első szerelvények a hatályba lépést követő 330 napon belül érkezhetnek Budapestre.
Az új megállapodás szerint kikerül a szerződésből a vis maior klauzula, vagyis nem számít vis maiornak, ha az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt. A korábbi szerződés szövege szerint bizonyos esetekben a típusengedély meg nem szerzése is vis maior esetnek számított, így kötbér követelésére, vagy nem teljesítés miatt felmondásra nem volt lehetőség.
Módosult az Alstom által vállalt kötbér maximuma is, amely az eddigi 20-ról 30 százalékra emelkedik, az összes kárfelelősség mértéke pedig szintén 20-ról 30 százalékra nő. A korábbi 50 százalék helyett 10 plusz 10 százalékra csökken az előleg mértéke, és ennek átutalását feltételhez kötötték. Az egyik a derogáció megszerzése a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, a másik a végleges típusengedély megszerzése.
Az Alstom azért kért derogációt (mentességet) a magyar vasúti járműszabályzat fékrendszerre vonatkozó részei alól, mert szerinte az általa gyártott, de a magyar szabályoknak nem megfelelő rendszer ugyanolyan biztonságos. A Nemzeti Közlekedési Hatóság azonban ezt nem látta bizonyítottnak, ezért – és más okok miatt – megtagadta a derogációt a francia gyártótól.
Az Alstom arra is kötelezettséget vállalt, hogy a hatálybalépéstől számított 300 napon belül megszerzi a 2-es vonalra szánt szerelvények típusengedélyét, az első szerelvényeket pedig 330 napon belül leszállítja. A 4-es metró szerelvényeire 548 napon belül kell megszereznie a típusengedélyt, és 750 napon belül kell az első szerelvényt szállítania.
Az Alstom vállalta, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság iránymutatása alapján elvégzi a szükséges változtatásokat a szerelvényeken, és új derogációs kérelmet nyújt be, majd 90 nap alatt megszerzi a mentességet a magyar vasúti járműszabályzat alól. A BKV viszont felmondhatja a szerződést akkor, ha az Alstom típusengedély-kérelmét azért függesztik fel, mert a gyártó a korábbiakkal azonos tartalmú kérvényt adott be a hatóságnak.
A szerződést módosító megállapodásban kitértek arra is, hogy a felek felfüggesztenek minden bírósági, és egyéb jogi eljárást, egyik fél sem indít, vagy folytat semmilyen egyéb eljárást a másikkal szemben.
Amennyiben az Alstom nem írja alá a megállapodást július 26-ig, a főváros eláll a megállapodástól, és új közbeszerzést írnak ki a metrókocsik beszerzésére. A tervek szerint a szerződés módosításáról szóló megállapodást július végén írja alá az Alstom.
Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester a közgyűlést követő sajtótájékoztatóján azt mondta, a metrókocsi-szerződéssel kapcsolatos megállapodás a “maximális siker”, amely elérhető volt.
A főpolgármester közölte, megbízottaik útján a megállapodás tervezetéről már megállapodtak az Alstommal, így jó esély van rá, hogy a július végi találkozón aláírják a módosításról szóló megállapodás. Ez a helyzetet maradéktalanul rendezi – mondta.
Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az Alstomnak még egy feladata maradt, a hatóságoktól meg kell szereznie a végleges típusengedélyt. Tarlós István a megállapodás egyik legfontosabb részének nevezte, hogy az Alstom vállalta, a szükséges módosításokat végrehajtja a fékrendszeren, és ez után nyújtja be a végleges típusengedély-kérelmet.
A főpolgármester kitért arra is: számításba kell venni azt a lehetőséget is, ha az Alstom mégsem tud típusengedélyt szerezni, ezért közgyűlési határozattal elrendelték egy új metrókocsi-beszerzés pályázati dokumentációjának elkészítését. Mint mondta, nem lehet késlekedni egy esetleges új tender kiírásával, mert elveszítik az uniós támogatást.