Újabb mérföldkőhöz érkezett az M3-as metróvonal felújításának előkészítése: a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ pályázatot írt ki a vonal komplex rekonstrukciójának tervezésére. A vonal felújítása a következő, 2014-2020 közötti uniós ciklus legnagyobb fővárosi közösségi közlekedési projektje lehet.
A tervezés során megvalósíthatósági tanulmányt készíttet uniós forrásokból a BKK, amely elsősorban a vonal leromlott állapotú infrastruktúrájának megújítására koncentrál. A munka keretében készülnek majd el a meglévő vonalszakasz felújításának engedélyes tervei, beszerezzük a szükséges hatósági engedélyeket, valamint a kivitelezési eljárás közbeszerzési kiírásához szükséges dokumentumokat is előkészítjük. Tervek szerint az eljáráson nyertes tervező vállalkozással 2013 novemberében kötünk szerződést 660 napra, a komplex tervezési folyamat pedig várhatóan 2015 nyarán fejeződik be. A tervezési munkák 100%-ban az ÚJ Széchenyi Terv keretein belül, európai uniós forrásból valósulnak meg. A szükséges források rendelkezésre állása esetén a kivitelezésre 2016-2020 között kerülhet sor. Az ajánlattevők ajánlataikat legkésőbb 2013. szeptember 3-áig nyújthatják be.
Összetett fejlesztési elképzelések a főváros északi részén
A jövőbeni kivitelezés során megújulnak az állomások, a mozgólépcsők, az utastájékoztatási rendszer, jelentősen javulnak az esélyegyenlőségi feltételek is. Sor kerül az alagút szigetelésére és a teljes pályacserére, valamint felújítjuk a metró működését a háttérben kiszolgáló rendszereket: az infokommunikációs architektúrát, a biztosítóberendezéseket, a világítástechnikát és a szellőztető rendszert is. A vonal északi meghosszabbítását is vizsgáljuk: amennyiben a megvalósíthatósági tanulmány alátámasztja, akkor később megépülhet a régóta tervezett új szakasz a Káposztásmegyeri lakótelepig négy új közbenső megállóval, Megyeri úti végállomással. A káposztásmegyeri meghosszabbítást már a nyolcvanas években tervezték, de érdemi, részletes vizsgálatára, megtérülési elemzésére most kerül csak sor.
Az uniós források megszerzéséhez szükséges néhány évben további beavatkozás nélkül már csak jelentős korlátozásokkal lehetne biztonságosan üzemeltetni az M3-as metróvonalat, ezért a BKV folyamatos karbantartó munkálatokat végez a teljes pályán. Egyrészt hosszabb szakaszokon a leginkább elhasználódott sínszálakat cserélik, másrészt az M2-es metró vonaláról 20 darab fiatalabb, még tovább üzemeltethető orosz gyártmányú kocsit helyeztek át az M3-as metróvonalra.
Az M3-as metró felújítására, vonatainak cseréjére 2010 őszéig a korábbi fővárosi vezetés részéről érdemi előkészület nem történt, pedig a szerelvények kora és az infrastruktúra állapota ezt indokolttá tette volna. Tarlós István főpolgármester és az új városvezetés hivatalba lépését követően alig fél évvel a BKK 2011 áprilisában támogatási kérelemmel fordult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz a metróvonal rekonstrukciójának európai uniós (KÖZOP) forrásból történő támogatása érdekében. Az NFM 2012. november 15-én meghozott döntése alapján a BKK a projekt tervi előkészítésére vissza nem térítendő támogatásban részesült. Jelenleg az ütemtervnek megfelelően folyik a munka annak érdekében, hogy minél hamarabb fel legyen újítva a metró.
BKK