Megszűnik a kötelező lakcímkártya-kiadás: fontos változások februártól

, ,
  •  
  •  
  •  

2025. február 1-től megszűnik a lakcímkártya automatikus kiadása, ami komoly következményekkel járhat azok számára, akik nem figyelnek a jogszabályi változásokra. Az új rendszerben a polgároknak nyilatkozniuk kell arról, hogy kérik-e a lakcímkártya kiállítását, amely már nem lesz ingyenes.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda tájékoztatása szerint 2025. február 1-től a lakcímigazolvány kiállítása külön hatósági eljárás keretében történik, ami elválik a nyilvántartásba történő bejegyzéstől. Ez azt jelenti, hogy a lakcím bejelentését követően a polgároknak külön kell kérniük a lakcímkártya kiállítását.

Az új rendszerben megszűnik a lakcímigazolvány hivatalbóli kiállítása az állampolgári ügyekben eljáró szerv eljárása után, a hazai anyakönyvvezést végző szerv eljárását követően, magánútlevél iránti kérelem benyújtásakor, honosítási vagy visszahonosítási eljárás során.

A lakcímkártya kiállításáért 3700 forintos díjat kell fizetni, postai újraküldés esetén pedig 5700 forintot. Ha valaki külsős kézbesítést választ, annak költsége 2000 forint lesz.

Bizonyos esetekben a lakcímkártya továbbra is ingyenesen igényelhető:

  • 14 éven aluli gyermekek számára,
  • Ha valaki a lakcímet tartalmazó régi típusú személyi igazolványát cseréli, de nincs lakcímkártyája,
  • Hibás bejegyzés vagy gyártási hiba esetén,
  • Ha a lakcím módosul, de a változás nem jár költözéssel.

Bár a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) keretében a lakcím elektronikus úton is igazolható, a lakcímkártya sok hivatalos eljárásban elengedhetetlen. Jelenleg csak a lakcímkártyán szerepel a személyi szám, amelyet rendőri igazoltatásnál, banki ügyintézésnél, szolgáltatóváltásnál vagy segélyek igénylésénél is kérhetnek. Emellett országgyűlési választások alkalmával is szükséges lehet.

A lakcím bejelentésekor a kormányhivatal munkatársai minden ügyfelet megkérdeznek, hogy igényelnek-e lakcímkártyát. Ha valaki nem kéri azt, akkor később kellemetlenségekkel számolhat, mert sok helyen szükség lehet rá a hivatalos ügyintézés során.

A változások miatt érdemes időben tájékozódni és eldönteni, hogy szükség van-e a fizetéses lakcímkártyára, vagy elegendő a digitális igazolás lehetősége.

Kormányablak Fotó: Várai Mihály