A 3-as metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbításának ügye immár több mint negyedszázada téma, amely újra és újra előkerül, aztán elenyészik. Eközben a metró egy centivel sem jutott közelebb Káposztásmegyerhez. Az utóbbi napokban egyes politikusok ismét kampánytémává tették a dolgot, ennek folytán sokféle pletyka, mendemonda és torz információ kering ezzel kapcsolatban.
Többen is megfeledkeznének például arról, hogy a 3-as metró meghosszabbítását Demszky Gábor ígérte meg többször is, húszéves regnálása alatt. Hogy mennyire gondolta komolyan, az világosan kiderül abból, hogy még tervek sem készültek e tárgyban. Ezért furcsa, hogy a baloldal, amely húsz éven át irányította Budapestet, és semmit sem tett a káposztásmegyeri metró ügyében, most másokra mutogat. Szerkesztőségünk ezért arra vállalkozott, hogy utánajár a tényeknek. Annak, hogy hol tart a káposztásmegyeri metró ügye most, és miért nem épült meg eddig. Nézzük tehát a tényeket.
Budapest leghosszabb és legforgalmasabb metróvonalának meghosszabbítása – nemcsak Káposztásmegyer, de a repülőtér irányába is – már régóta napirenden van a fővárosnál. Sajnos húsz éven át ez a napirend csak a fejekben és a hivatalos kommunikációban létezett. Olyanynyira, hogy 2009 januárjában, amikor a Hagyó Miklós (MSZP) által felügyelt ágazatban elkészült Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve, akkor abból teljességgel kimaradt a 3-as metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbítása. Az utolsó pillanatban egy Wintermantel Zsolt által benyújtott módosítással mégis sikerült beleerőszakolni a koncepcióba a folyton megígért, de komolyan soha nem vett hosszabbítást.
Ezután újabb hosszú idő telt el, de nem történt semmi. 2010-ben, a választások után nyilvánvalóvá vált, hogy a főváros baloldali vezetése valójában egyetlen, Újpestet érintő beruházással kapcsolatban sem tett semmit, sem a 3-as metró, sem a Görgey út felújítása ügyében. 2010-ben tehát az új fővárosi vezetésnek és Újpest vezetésének a nulláról kellett elkezdenie azt, amiről egyébként csaknem két éve létezett elfogadott fővárosi határozat.
Újpest szerencséje, hogy a polgármester egyben országgyűlési képviselő is volt, és – bár nem a kerület feladata, hatásköre lett volna – az Országházban azonnal elkezdte kiharcolni, hogy állami forrásokat rendeljenek a káposztásmegyeri fejlesztések előkészítésére.
Az egyeztetések megkezdődtek a MÁV, a BKK, az érintett kerületek és a főváros részvételével, a projekthez pedig az Európai Unió is hozzájárult több mint 600 millió forinttal. Megkezdődhetett tehát a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése. A metróvonal felújítására és meghosszabbítására tehát rendelkezésre állt a kezdő forrás.
A folyamatos egyeztetések eredménye egy háromoldalú szerződés lett, amely a káposztásmegyeri intermodális (többféle közlekedési ág együttműködése) csomópont létrehozásáról szólt. Wintermantel Zsoltnak, Újpest polgármesterének a kezdeményezésére 2011-ben került a Fővárosi Önkormányzat Közgyűlése elé a “Káposztásmegyer vasúti és egyéb fővárosi közösségi közlekedési fejlesztésének támogatása” című projekt, amely jelentősen érinti Újpest- Káposztásmegyer közösségi közlekedését. A közgyűlés 2011. augusztus végi ülésén 25 millió forintot szavazott meg a szabályozási tervekre és az előkészítési munkákra. A buszt, villamost, a leendő 3-as metrót és vasutat összekötő csomópont a Megyeri út és a Külső Szilágyi út torkolatában jönne majd létre. A projekt szerint a csomópontban P+R parkolókat is létesítenek.
Mára minden adott tehát ahhoz, hogy az M3 vonala egészen Káposztásmegyerig érjen, és a térség tömegközlekedése egy káposztási csomópontban érjen össze.
Mindezek előtt persze a 3-as metró vonala is felújításra kerül: a főváros megbízásából a Főmterv-Uvaterv elkezdte a konkrét, érdemi tervezési munkálatokat, s erről a napokban jött hivatalos, további együttműködést kérő levél Újpest polgármesteréhez. Wintermantel Zsolt természetesen minden tekintetben készen áll az együttműködésre, hogy a 3-as metró meghosszabbítása és az intermodális csomópont mielőbb megvalósuljon végre.
U. N.