Mindent a családért

  •  
  •  
  •  

A dél-koreai cégcsoport tavaly felfrissítette kompakt egyterűjét, a KIA Carenst, amely a korábban már ismert praktikumai mellett pofás külsőt, igényes belsőt kapott. Az autó 1700 köbcentis dízel változatát Gyulai Kingával, a Magyar Autóklub kiadványának, az Autósélet című lap főszerkesztőjének segítségével teszteltük

-    A Carens nagyobb, mint egy kombi, de kisebb, mint egy mikrobusz. Hová lehetne besorolni?  
-    A gyártók nem titkolt szándéka az volt, hogy az úgynevezett kompakt, családi egyterűk vásárlóit próbálják elcsábítani. Mintául elsősorban a Volkswagen Touran-t vették, de ugyanebben a szegmensben található az Opel Zafira, a Ford C-Max, a Renault Scénic, a Citroën C4 Picassó, vagy a Toyota Versó. Amiben jelentősen különbözik a koreai modell az európai testvéreitől, az a verhetetlen ára. Akik néhány évvel ezelőtt még fanyalogtak az ázsiai autópiac egy-egy terméke láttán azok silány minősége miatt, most már félretehetik előítéleteiket. A KIA már a C’eed első generációjának megtervezésekor is az európai piac igényeit vette figyelembe, és a Carens is megtartotta ezt a színvonalat. A 2003-as előd jelentéktelen külseje már a múlté. A karosszéria dizájnját a dinamikus, sportos, de nem elnagyolt vonalak jellemzik. A márka identitását hangsúlyozza a C’eed-en és társain is megtalálható új stílusú  hűtőmaszk, mely az autó orrának leghangsúlyosabb eleme. Jól illeszkednek az összképbe a magasra húzott lámpatestek, melyekben a nappali fényt LED-ek biztosítják. Kifejezetten sportos és elegáns az első lökhárító vonala, ahogy a méhsejt mintájú beömlőnyílás vonalát végigviszik a ködlámpáig. Érdekes, hogy a 4,5 méter hosszúságú és 2,75 méter tengelytávú autó méretei ellenére sem tűnik ormótlannak, doboz-szerűnek.

-    Milyennek találod a belső teret?
-    Megfelelően tágas, kényelmes az autó. Az első üléssor nyújtja a legnagyobb kényelmet, de a másodikkal sincsenek különösebb problémák. Megfelelő a lábtér, és külön érdekesség, hogy a három hátsó ülés külön-külön is beállítható, mozgatható előre-hátra. A csomagtér alaphelyzetben 492 liter, a 2. üléssort ledöntve 1700 literes, furgonokkal vetekedő tárhelyet kapunk. Opcióként 250.000 Ft-ért rendelhető hozzá egy harmadik üléssor, ami két, nem túl kényelmes férőhelyet biztosít. Kényszermegoldásként, rövid távú használatra elmegy. A csomagtér ezek behelyezésével gyakorlatilag megszűnik (100 literes lesz), viszont nagyon praktikus, hogy ez az üléssor használaton kívül behajtható a padlóba, ahol egyébként a kalaptartónak is kiképeztek egy külön tároló rekeszt.
A belső tér a vezetőülésből nézve meglehetősen komor, sok a fekete, sötétszürke színű elem, viszont a felhasznált anyagok minőségiek, kellemes tapintásúak. A műszerfalon még nem igazán történt meg a generációváltás, rengeteg a kezelő gomb, kapcsoló, melyek szerepét egy modernebb autóban már az érintőképernyő veszi át. Multifunkciós a kormány, viszont az audió egység kijelzője még a hagyományos egyszerű LCD. Nagyon sok tárolórekesz, akasztó, csomagháló van mindenhol, melyekben sok hasznos holmi kaphat helyet. Hűtött és nagy a kesztyűtartó.  A könyöktámasz sajnos fixen elhelyezett, nem állítható, viszont elég öblös. Olyan, mint egy igazi női táska – minden elfér benne, de aztán semmit se találsz meg, mikor szükséged lenne rá.

-    Milyen a hajtómű?
-    Kétféle benzines és kétféle dízel meghajtású motor választható.  Benzinesből az 1,6 literes 135 lóerős, 165 Nm nyomatékkal, a 2000-es 166 lovas, 213 Nm nyomatékkal. Az 1,7-es dízel motor 115 és 136 lóerős kivitelben készül. Előbbi 260, utóbbi 330 Nm nyomatékkal bír. Mi a 115 lóerőset teszteltük. Alacsony fordulaton nem volt túl erős, de aztán 1800-tól megélénkült, vitte az üresen is 1,5 tonnás kasztnit rendesen. 10,4 másodperc alatt érte el a 100-as tempót, ami nem egy sportos adat, de hát családi kocsiról van szó. Az autó hangszigetelése kitűnő, sem a motor, sem a futómű hangja nem zavaró, a szélzaj is elenyésző. A futómű kellemes, a meglehetősen nagy autót szépen megfogja, nem billeg, de megfelelően komfortos.  

– Mennyibe kerül ez a családi autó?

A legolcsóbb alapmodell az 1,6-os benzines valamivel 5 millió alatti áron kapható, a kétezres 6.200.000 körül alakul. A legdrágább a 136 lóerős dízelüzemű, amelyet 6,5 millió körül vehetünk meg. Ilyen minőségű autót ebben a szegmensben közel 1 millió forinttal drágában kapunk. Ha hozzávesszük azt, hogy a KIA ráadásul 7 év garanciával értékesíti autóit (szakszervizelés esetén), akkor mindenképp jó választásnak tűnik a Carens. Sokféle extra rendelhető az autóhoz: – pl. esőszenzor, fűthető-szellőztethető ülések, elektromos kézifék, keréknyomás-ellenőrző rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, navigáció tolatókamerával, stb. Ezeknek persze megvan az ára, de ha valaki igényes, szépen felszerelheti a Carens-ét.

– Melyek az autó negatívumai?
– Két dologra figyeltem fel. Az egyik a kormányszervónak a 3 fokozatban állítható (Sport, Normal és Comfort), változtatható erejű kormányrásegítése. Ezek között a fokozatok között lényeges eltérést nem észleltem. A másik az osztott A oszlopok és (az egyébként hasznos) hatalmas méretű visszapillantó tükrök egysége, ami akkora holtteret produkál, hogy egy szűk kereszteződésben csak sűrűn előre, illetve oldalra kihajolgatva vesszük észre az előttünk kóricáló gyalogosokat. Ez balesetveszélyes és kényelmetlen is.    

Az Újpesti Közéleti Televízió Barátunk, az autó című műsorának következő adásában (február 28-án) az új SEAT Leon-t teszteljük.

Prófusz József
Fotók: Lugosi András