Néhány gondolat az autóvezetőknek

  •  
  •  
  •  

Mire kell, hogy figyeljünk az extrém hidegben a vezetésnél? Tegnap két súlyos életveszélyes baleset is történt Újpesten. Az egyikben egy szolgálatban lévő rendőr a másikban fiatalok sérültek meg életveszélyesen. Két lány életéért még most is küzdenek az orvosok. Cikkünkben összegyűjtöttünk pár hasznos tanácsot, amiket megfogadva nagyobb eséllyel kerüljük az ilyen eseteket.

Mínusz tíz alatt a legjobb téligumik is kezdenek bekeményedni és a tapadás nem az igazi. Az Öreg autóknál a nagy hidegben a futómű, és fék problémák hamarabb jelentkeznek, illetve a kopásból eredő holtjátékok is megnőnek, így a gépkocsik vezethetősége jelentősen romlik. Az elöregedett gumi szilentek a futóművekben megnehezítik a kormányzást is, valamint a régen ki nem cserélt kormányszervó olaj is bedermedhet, ami szintén nehezíti a kormányzást. stb. Sajnos ezeket az emberek nem veszik figyelembe és a fiatalok pedig nem is törődnek vele. 70-80-as tempónál bárhol (pld. Váci út) iszonyatos balesetek történhetnek egy megcsúszás során.

Műszaki trükkök, vezetéstechnikai fogások

Télen nagy hidegben a gumiabroncsokban lévő levegő térfogata is csökken, így a guminyomás lecsökken, ellenőrizzük és állítsuk be a benzinkútnál a megfelelő értéket.

Indulás előtt nézzük meg nem fagyott-e be a fékrendszerünk, néhányszor még álló autónál, járó motor mellett lépjünk a fékre, mert a fékszervó csak ekkor működik. Sík terepen, 0 fok alatt ne húzzuk be a kéziféket, mert a kézifékkötél (bovden) befagyhat és nem fogunk tudni elindulni. Inkább tegyük az autót 1-es, vagy hátrameneti fokozatba, amitől nem gurul el az autó.

Nézzük meg, nem fagyott-e be az ablakmosó, ha igen akkor öntsünk rá a tartályba szobahőmérsékletű -35 fokig folyékony ablakmosó folyadékot; valamint melegítsük fel a motort álló helyzetben, mert így nem hűti a fúvókákat a menetszél, és a motor melege a fagydugót kiolvasztja.

Indulás előtt mindig kaparjuk le a jeget a szélvédőkről. Leálláskor hajtsuk fel az ablaktörlő lapátokat mert ráfagy az üvegre. Ha bekapcsoljuk az ablaktörlőt akkor az odafagyott ablaktörlő gumi leszakadhat, vagy leéghet az ablaktörlő motorja, jobb esetben kicsapja a biztosítékot.

Télen is fontos az olaj, illetve a fékolaj, szervóolaj szintjének az ellenőrzése (1 perc, de megéri).

A téli gumik bordamélysége minimum 5-6 milliméter kell, hogy legyen. Nézzük meg a gumik kopásjelzőjét, melyet kézzel könnyen kitapinthatunk.

Menet közben száraz, vagy havas úton, kis sebességnél enyhe fékezésekkel, nézzük meg, hogy milyen az útburkolat tapadása. Nagy hidegben, száraz úton – például autópályán bizonyos szakaszokon, völgyekben illetve kanyarokban – is lehet olyan páralecsapódás, mely ráfagy az útburkolatra.

Ne autózzunk a határon! Tehát a sebességet úgy válasszuk meg, hogy a gépjárművünk biztosan reagáljon a manővereinkre megcsúszás nélkül. Figyelem! Vészhelyzetben nem mindig a fék a megoldás, a manőverezés a baleset, vagy frontális ütközés elkerülésének legalább olyan hatékony módja. Ha a kormányzott kerekek megcsúsznak, az autó irányíthatatlanná válik. ABS-el felszerelt autókban fékezés közben is lehet manőverezni. Mindig kerüljük a frontális ütközést, főleg a szembe jövővel, mert a sebességből és tömegből adódó erőhatások duplázódnak.

És végül: Ne hagyjuk figyelmen kívül az orvosmeteorológia jelzéseit sem, fronthatáskor a reakcióidőnk lelassulhat. Hideg időben a szervezetünk több energiát éget, ingerültebbek vagyunk és kevésbé toleránsak. Figyeljük a másik sofőr magatartását. Az agresszív vezetőket inkább engedjük el a saját biztonságunk érdekében. Ha nem muszáj, sávváltáskor ne vágjunk be a másik jármű elé, valamint vezetésünk során ne kényszerítsük közlekedő társainkat hirtelen manőverekre, fékezésre, mert ezek során könnyen elveszthetik uralmukat a gépjárművük felett.

Pár szó a gyalogosoknak

Tudjuk, a zebra gyalogosoké, de extrém hidegben a féktávolság megnő a gyengébb tapadás miatt, illetve a féktávolság függ a reakcióidőtől. Tudjuk, hogy front esetén a reakció időnk romlik, ha magunk ezt nem is vesszük észre. A gyalogosan közlekedők is sokat tehetnek a balesetek megelőzése érdekében. Az úttestre lépés előtt ilyen extrém időjárás esetén nagyobb körültekintést kell tanúsítani. Figyeljünk gyalogos társainkra is, mert gondatlan gyalogos magatartással a saját és mások életét is veszélyeztethetjük.

Több esetben fordul elő, hogy az idős gyalogosok nem tudják helyesen felmérni a zebra felé közeledő jármű sebességét illetve szándékát, így féktávolságon belül lépnek az útestre, ezzel baleset áldozataivá válnak. Ha a mellettünk álló gyalogos ilyen körülmények között lépnek az úttestre, inkább rántsuk vissza, mert ezzel életet menthetünk.

Balesetmentes közlekedést kívánunk mindenkinek!

Cserna Sándor
közbiztonsági referens