Télen máshogy vezetünk

  •  
  •  
  •  

A minap két súlyos, életveszélyes baleset is történt Újpesten. Az egyikben egy szolgálatban lévő rendőr a másikban fiatalok sérültek meg életveszélyesen. A két eset kapcsán megkérdeztük Cserna Sándor közbiztonsági referenst, mire érdemes figyelni ilyen hideg időben?

Télen nagy hidegben a gumiabroncsokban lévő levegő térfogata is csökken, így a guminyomás lecsökken, ellenőrizzük és állítsuk be a benzinkútnál a megfelelő értéket – mondja Cserna.

Indulás előtt nézzük meg nem fagyott-e be a fékrendszerünk, néhányszor még álló autónál, járó motor mellett lépjünk a fékre, mert a fékszervó csak ekkor működik.
Nézzük meg, nem fagyott-e be az ablakmosó, ha igen, akkor öntsünk rá a tartályba szobahőmérsékletű -35 fokig folyékony ablakmosó folyadékot, valamint melegítsük fel a motort álló helyzetben, mert így nem hűti a fúvókákat a menetszél, és a motor melege kiolvasztja a fagydugót – tanácsolja a közbiztonsági referens.

Indulás előtt mindig kaparjuk le a jeget a szélvédőkről. Leálláskor hajtsuk fel az ablaktörlő lapátokat mert ráfagy az üvegre. Ha bekapcsoljuk az ablaktörlőt akkor az odafagyott ablaktörlő gumi leszakadhat, vagy leéghet az ablaktörlő motorja, jobb esetben kicsapja a biztosítékot.

Télen is fontos az olaj, illetve a fékolaj, szervóolaj szintjének az ellenőrzése.1 perc de megéri.

Menet közben száraz, vagy havas úton, kis sebességnél enyhe fékezésekkel, nézzük meg, hogy milyen az útburkolat tapadása.

Vészhelyzetben nem mindig a fék a megoldás, a manőverezés a baleset elkerülésének legalább olyan hatékony módja lehet. Ha a kormányzott kerekek csúsznak, az autó irányíthatatlanná válik. ABS-el felszerelt autókban fékezés közben is lehet manőverezni.

Ne hagyjuk figyelmen kívül az orvosmeteorológia jelzéseit sem, fronthatáskor a reakcióidőnk lelassulhat. Hideg időben a szervezetünk több energiát éget, ingerültebbek vagyunk és kevésbé toleránsak.

Persze nem csak az autósoknak kell odafigyelniük ilyenkor – hangsúlyozza Cserna. – A gyalogosok is éppolyan hibásak lehetnek egy-egy balesetért, még ha jogilag nem is őket terheli esetenként a felelősség. Tudjuk például, hogy a zebra gyalogosoké, de extrém hidegben a féktávolság megnő a gyengébb tapadás miatt. Tudjuk, hogy front esetén a reakció idő is romlik. A gyalogosan közlekedők is sokat tehetnek a balesetek megelőzése érdekében. Az úttestre lépés előtt ilyen extrém időjárás esetén nagyobb körültekintést kell tanúsítani.

Több esetben fordul elő, hogy az idős gyalogosok nem tudják helyesen felmérni a zebra felé közeledő jármű sebességét illetve szándékát így féktávolságon belül lépnek az útestre, ezzel baleset áldozataivá válnak. Ha a mellettünk álló gyalogos ilyen körülmények között lépne az úttestre inkább rántsuk vissza, életet menthetünk.