Hamarosan kezdetét veheti a Károlyi Sándor Kórház korszerűsítése és bővítése, melynek keretében az intézmény egy új, négy emeletes fekvőbeteg-ellátó épülettel gazdagodna, ám a projekttel kapcsolatban komoly aggályok merültek fel az önkormányzat részéről.

Perneczky László
Perneczky László önkormányzati képviselő ugyan üdvözölte, hogy megújulhat a választókörzetéhez tartozó intézmény főépülete, ám a beruházás másik központi elemével, a négy emeletes új épület létesítésével kapcsolatban már korántsem ennyire derűlátó.
Az előző városvezetés még 2018-ban kötött együttműködési megállapodást a projektről az Állami Egészségügyi Ellátó Központtal (ÁEEK), amely időközben az összes állami egészségügyi intézmény fő fenntartója lett 2021-től Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) néven. Ennek keretében döntöttek az új épületről.
Az OKFŐ közbeszerzési lapja szerint REVIVO Környezetvédelmi és Mélyépítéstervező Kft. már meg is kezdte a tervezést, ám ennek nyilvános eredménye egyelőre nincs. Perneczky szerint azonban a projekt több szempontból is érinteni fogja a környéken lakókat:
lehetséges, hogy több Nyár utcai ingatlant is kisajátítanak, illetve lebontanak majd az építkezés miatt.
Ha erre nem kerül sor, akkor az épületet a kórház ősfás parkjában kell felállítani, ami fakivágásokkal járna.
Az építkezéssel a képviselő szerint 235 krónikus ágyról 417 ágyra nőne, vagyis közel megduplázódna a Károlyi Kórház kapacitása. Viszont ezzel párhuzamosan a Baross utcai krónikus és ápolási osztály is megszűnhet, ami 142 férőhely felszámolását jelentheti.

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média
„Vagyis az összevonás után mindössze 40 új, krónikus és rehabilitációs kórházi ágy létesülne, aktív kórházi ellátás továbbra sem lenne Újpesten”
– fogalmazott Perneczky László.
Parkolási krízis
A képviselő rámutatott, hogy már most is nehézségeket okoz a kellő számú parkolóhelyek hiánya a kórháznál, illetve a Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának környékén, az új épülethez tervezett parkolók pedig csak tovább rontanának ezen.
A projekttel kapcsolatban a REVIVO az önkormányzatot is felkereste, a parkolással kapcsolatos elképzeléseik pedig az újpesti városvezetésnél sem arattak osztatlan sikert.
„A tervező arra hivatkozva, hogy szeretné megőrizni a kórházi terület rehabilitációs jellegét, elsősorban nem az ingatlanon belül, hanem a Nyár utcában létesítene új kórházi parkolókat”
– mondta el Czigler László. A várostervezésért, közbiztonságért és rendészetért felelős alpolgármester hozzáfűzte, hogy a projekthez az előírások szerint 109 parkolót kellene építeni, amiből a REVIVO 66-ot alakítana ki a kórház területén, 64-et viszont a Nyár utcába terveznének, ehhez kérnék az önkormányzat tulajdonosi hozzájárulását.

A tervezett épület helye
Czigler rámutatott, hogy így összesen 130 parkolóhely épülne, ráadásul a cég városvezetésnek küldött levele összesen 146 parkoló kijelöléséről szól.
Az alpolgármester szerint a helyzetet tovább bonyolítja, hogy az Egészséges Budapest Program (EBP) keretébe tartozó fejlesztést a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította, ami azt jelenti, hogy csak az illetékes kormányhivatalnak lesz tényleges beleszólása a beruházás alakulásába, az önkormányzatnak nem.

Czigler László
„Ettől függetlenül határozottan tiltakozunk az ellen, hogy a Nyár utcai parkoló-kialakítással figyelmen kívül hagyják a környéken lakók és az egyetemi dolgozók és tanulók érdekeit a parkolási lehetőségek további csökkentésével”
– emelte ki az alpolgármester, hozzátéve:
„Azt kérjük a tervezőktől, hogy alkalmazzák a Kerületi Építési Szabályzat iránymutatásait, amelyek világosan kimondják, hogy jelen esetben a parkolók 12 százaléka, de legfeljebb 9 darab alakítható ki újonnan közterületen. Ezt figyelembe véve azt szeretnénk, ha telken belül alakítanák ki a parkolókat.”