•  
  •  
  •  

Újpesti séta című rovatunkban arra vállalkozunk, hogy hétköznapi sétáinkat nem mindennapivá tesszük: a megszokott útvonalakról letérve jobban megismerjük Újpestet. Erre a sétára invitáljuk Önöket is. Tartsanak velünk!

Középen állok, lent az aluljáróban. A pizzaszelet 200, a hamburgert nem tudom. Forog a nyárs, van gyros is, a fűszeres hús illata beterít mindent. A piperés előtt áll egy idősebb hölgy, nézi a kínálatot, mennyi krém, hány fajta, rengeteg. Régen nem volt ennyi, négyből lehetett választani, ezt tőle tudom, elmeséli, akkor sem látott ennyifélét, ha külföldről hoztak eladásra. Most meg itt van ennyi fajta, nézze meg, mutatja a kirakatot. Mindegyik különleges.

Be sem kell menni a városba, folytatja tovább a hölgy, viszek a lányomnak mandulás krémet, azt szereti, megyek hozzájuk hétvégén. Veszek hozzá neki itt fönt virágot, vagy kimegyek a piacra. Gyönyörű csokrot hoztam a piacról két napja, mezei csokrot, vág bele a beszélgetésbe egy másik járókelő, el is meséli, melyik néninél lehet kapni. Hárman állunk már, inkább négyen, mert közben jött még egy különös úr is, tetszik neki a társaság. Úgy hatvan körül lehet, tetőtől talpig makulátlan az öltönye, kánikulában is nyakkendőben. Vajon mi lehet a foglalkozása? Bókol a hölgyeknek, tőlem kérdezi, tudom-e mikor adták át az Újpest-Központ állomást. Választ nem vár, mondja magától, hogy 1990. december 14-én, a megálló szélsőperonos, a vonatok egymás mellett állnak meg. Ezen még nem is gondolkodtam, hányféle megállótípus létezik, a fejemben csak egy volt, tényleg van több. Ez érdekes. Meg az is, hogy a hármas metró legújabban megépült szakasza az Árpád híd és Újpest-Központ között külön tervezéssel készült. Új világítási rendszert alkalmaztak, azért, hogy kiemeljék az utasforgalmi tereket. A biztonsági sáv felett fénycsík fut végig, ami a ki- és beszállás biztonságát növeli. Van még itt valami, amitől különleges a szakasz, teszi hozzá alkalmi idegenvezetőm: „Az állomások tervezésekor színdinamikai tervezőt is bevontak a munkába!” Színdinamikai tervezés. Különlegesen hangzik. Megtudom még azt is, hogy a legnagyobb hazai szaktekintélyt kérték fel erre a feladatra, akit Nemcsics Antalnak hívnak. Ő dolgozta ki Budapest színinformációs tervét. Javaslatokat készített az utcanévtáblák, információs táblák, padok, pavilonok lehetséges színeire, és minden egyes kerülethez saját jelzőszínt rendelt. És még mindig nem ért véget a történet! – folytatja új ismerősöm. Mennem kéne, de nem tudom otthagyni.

„Újpest-Központ a vonal utolsó állomása, de nem biztos, hogy végállomás!”

VG