Kern András jutalomjátékát láthatta az újpesti Ifjúsági Ház közönsége szeptember 16-án szombaton este az Eberhard Streul revüje nyomán Parti Nagy Lajos tollából született egyszemélyes darabban, A kellékesben.
Bieder József veterán színházi kellékes a másnapi előadásra készíti elő a színpadot, amikor legnagyobb megdöbbenésére úgy találja, a nézőtér tele van emberekkel, akik az ő ügyködését figyelik. A váratlan és kifejezetten szürreális helyzet megrémíti az idős szakembert, akit főnökei legszívesebben már évek óta nyugdíjba küldtek volna, azonban − mivel nem nagyon tud mást tenni − mesélni kezd a közönségnek. Előkerülnek az anekdoták, a vicces, kínos vagy éppen szomorú történetek a színházról, a színészekről, a múltról és a jelenről, az örök háttérember − aki fiatalon arról álmodozott, nagy színész lesz, de csak a statisztálásig, segédszínészetig jutott − hirtelen a reflektorfényben találja magát, egy estére megmutathatja minden tehetségét, tapasztalatát, háttértudását és improvizációs képességét.
A nyolcvanperces monodráma (vagyis inkább monokomédia) jellegéből adódóan igazi jutalomjáték, Kern András magánszáma, ahol sallangok nélkül, szemtől szemben, a hagyományos színháznál sokkal intimebb színész-közönség viszony mellett szórakoztatja a nagyérdeműt. A feladat egyszerre nehéz (gondoljunk bele, mennyivel nehezebb ilyen körülmények között a nézői figyelem fenntartása) és nyújt kivételes lehetőséget az önmegvalósításra, a rutinos színművész pedig kiválóan állja a sarat, nyolcvan percen keresztül egyhuzamban nevettet, karikíroz, anélkül, hogy eltúlzott, bohócszerű paródiává válna.
Egyetlen üresjárat sincsen, a folyamatosan záporozó poénok, történetek és paródiák − Shakespeare-től, Molnár Ferenctől, Arthur Millertől kezdve Rákosin keresztül a fiatal, kigyúrt, nagyképű sztárszínészekig tényleg minden és mindenki előkerül − mellett bemutatót kapunk a kellékesi munka kulisszatitkaiból, apró trükkjeiből, sőt, a főhős még balettozni is megpróbál a színpadon. Külön érdekesség, hogy a darabban elhangzó anekdoták, történetek egy részét valódi személyek, a magyar színházi világban megesett sztorik, illetve Kern András személyes emlékei ihlették.
A kellékes a Vígszínház és az Orlai Produkciós Iroda közös előadása, rendezője Ilan Eldad (Lengyel Iván).
Rudolf Dániel