Villamosként folytatnák a 4-es metrót

  •  
  •  
  •  

Kétórás vita után elfogadta a fővárosi költségvetés koncepcióját szerdai rendkívüli ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Tarlós István főpolgármester jelezte: a koncepcióban foglaltaknál több forrás juthat a kisebbségi önkormányzatok támogatására, a hajléktalanellátásra és a közterületek állapotának javítására.

A koncepciót az LMP-s és a fideszes képviselők 20 igen szavazatával fogadta el a közgyűlés. Nemmel szavazott az MSZP-frakció és Czeglédi János (Jobbik), míg Szabó György (Jobbik) tartózkodott a voksolásnál. (A közgyűlésnek jelenleg 33 tagja van, Pesti Imre főpolgármester-helyettes ugyanis január 1-jei hatállyal lemondott képviselői mandátumáról, mivel a fővárosi kormányhivatal vezetőjévé nevezte ki a miniszterelnök.)

A koncepció vitájában az ellenzéki felszólalók kifogásolták, hogy a koncepció szerint csökkennének a szociálpolitikai, egészségügyi, oktatási és kulturális kiadások, a városvezetés viszont az előző városvezetés pénzügyi örökségéről beszélt, és a korlátozott lehetőségekre hivatkozott a koncepció összeállításakor.

Tarlós István főpolgármester többször hangsúlyozta, nem költségvetési vita folyik, a költségvetés egyes sorairól a koncepció fő számain belül lesz majd vita. A városvezető egyben jelezte: három területen tud “engedményeket” elképzelni, ezekre a koncepcióban foglaltaknál több forrás juthat, ezek pedig a kisebbségi önkormányzatok támogatása, a hajléktalanellátás és a közterületek állapotának javítása. Az engedmények mértékéről a költségvetési vitában döntenek.

Tarlós István a szavazás előtt jelezte: befogadja az LMP indítványát, hogy dolgozzák ki a dugódíj és az ingatlan-értéknövekedési adó bevezetésének módját. A főpolgármester befogadta azt az LMP-s módosító javaslatot is, amely szerint kezdeményeznék “a 4-es metróvonal továbbfejlesztésének teljes körű felülvizsgálatát, különös tekintettel az üzemmódváltás lehetőségére”.

Kaltenbach Jenő frakcióvezető azt mondta, ez akár azt is jelentheti, hogy gyorsvillamos mehet majd Újpalotára. A felülvizsgálat alapján olyan döntés is születhet majd, hogy a metróvonalat nem a Keleti pályaudvartól, hanem a Kelenföldi pályaudvartól “kifelé” hosszabbítanák meg.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója az MTI megkeresésére azt mondta, hogy az általa vezetett cég európai uniós forrásokat szeretne igénybe venni annak vizsgálatára, hogy a nyomvonalat merre vezessék tovább, és milyen üzemmódban. Ez tehát azt jelenti, hogy nem feltétlenül metró közlekedne a vonalon tovább, hanem más tömegközlekedési jármű. Vitézy Dávid az LMP-s javaslat nyomán megszavazott közgyűlési döntést ezek alapján “hasznosnak” mondta.

(MTI, gazdasagiradio.hu)