Zöld nevelés a Karinthyban

  •  
  •  
  •  

Századfordulónk egyik legmodernebb írója, Karinthy Frigyes, bizonyára büszke lenne a róla elnevezett újpesti művelődési intézményben működő környezetvédelmi oktatóközpontra; amelyben jó hangulatú, fiatalos légkörben, előremutató kezdeményezések mentén dolgozik együtt több intézmény, korosztály és szakma képviselője, egyazon cél érdekében: egy környezettudatosabban gondolkozó következő generációért és egy élhetőbb, az értékeket megtartó környezetért – írja a kaleidoskop.hu

Normal
0

21

false
false
false

HU
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normál táblázat”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Dr. Kriskáné Gánóczy Anita 2008-tól munkatársa a Karinthy Frigyes Általános Művelődési Központnak, végzettsége szerint biológia-kémia szakos középiskolai tanár. Jelenleg az intézményben működő Homoktövis Környezetvédelmi Oktatóközpont oszlopos tagja, őt kérdeztük a központ működéséről.

Milyen státuszban vagy itt jelenleg, mi a feladatod?
Dr. Kriskáné Gánóczy Anita: Környezetvédelmi előadóként dolgozom, az intézmény óvodásainak és iskolásainak a környezeti nevelése a feladatom. Ezen kívül a kerület oktatási intézményeivel is kapcsolatban állok, nekik is tartok szakmai programokat, például a Farkaserdőben, ami itt található a közelben. Ide szintén iskolás-óvodás csoportokat viszünk ki, s igyekszünk a diákok érdeklődését felkelteni közvetlen környezetük természeti értékei iránt. Nem csak a környezetvédelmet, de a természetvédelmet is nagyon fontosnak tartjuk.
A Homoktövis Környezetvédelmi Oktatóközpont 1991-ben alakult, Magyarországon az első oktatóközpontok között volt, amelyek magas szinten kezdtek el környezetvédelemmel foglalkozni. Az intézmény lehetőségeinek bővítése érdekében pályázatírással is foglalkozom, és a befolyt összegekből nem csak magunknak, hanem más iskolák számára is készítünk plakátokat, leporellókat, amik környezettudatosságra nevelnek. A Farkaserdő részletes térképét is ilyen támogatással tudtuk megjelentetni. 

A Homoktövis Oktatóközpont a művelődési központhoz, vagy az iskolához tartozik?
K. G. A.: A kettőt nem lehet különválasztani. Azonos a vezetőség, szoros az együttműködés közöttünk. Intézményünk egy komplex intézmény, nem csak egy művelődési központ. Általános művelődési házként indult, működik benne bölcsőde, óvoda és általános iskola is. 1985-ben alakult, s rögtön a kezdetektől megvolt a szándék egy ilyen multifunkcionális központ létesítésére, de az intézmény mai feladatköre hosszabb idő alatt kristályosodott ki. Napjainkban mindenki nagyon profin végzi a dolgát, a Közösségi Házban és itt, a főépületben egyaránt, azt kell mondjam, hogy rengeteg kitűnő programot szerveznek. Az eredeti intézményhez 1990-ben csatolták hozzá a Közösségi Házat, ahol összejöveteleket, tanfolyamokat, klubesteket tartottak és tartanak ma is. Ehhez kapcsolódik a környezetvédelemre és környezettudatos gondolkodásra való nevelés is, hiszen ez nagyon fontos téma itt az intézményben.
A Homoktövis Oktatóközpontot egy, az iskolában tanító pedagógus indította el, aki később főállásban folytatta tevékenységét. Kezdetben csak a belső terek szépítése, környezet-esztétika, majd a külső környezet zöldítése volt a cél, idővel újabb tevékenységek jelentek meg, például oktatóanyagok kiadása bővítette a repertoárt. Nyitottunk a nagyobb nyilvánosság felé is. Mostanra előtérbe került a digitális, elektronikus ismeretterjesztés, az összes tevékenységünk fent van honlapunkon, a www.karinthyamk.sulinet.hu, amivel nagy segítséget nyújtunk a környezeti neveléssel foglalkozó kerületi és más pedagógusoknak. Például felraktunk a honlapra egy virtuális tanösvényt, ami Újpest tizenkét természetes élőhelyét dolgozza fel, ötszáz eredeti fotóval, szöveggel, amit a tanárok szabadon felhasználhatnak.     
Fontos célunknak tartjuk, hogy ne csak az intézményben lévő dolgozók, diákok, óvodások környezettudatos magatartását fejlesszük, hanem a lakosság, az újpesti lakóközösség körében is elérjünk egyfajta szemléletformálást. Ezért a kerületi rendezvényeken mindig részt veszünk szakmai anyagaink bemutatásával. Maga a művelődési központ is szerepet vállal a szervezésben, és a környezetvédelmi oktatóközpont is jelen van, például a több napos rendezvényeken.

Miről kapta a központ a nevét?
K. G. A.: A homoktövis cserje egy védett növény, régebben a Szigetközben voltak nagyobb állományai, de azok kipusztultak, jelenleg természetes körülmények között csak itt, Újpesten található meg – ezért is adtuk központunknak ezt a nevet. A cserjék élőhelye természetvédelmi terület, diákjainkkal rendszeresen részt veszünk azokon a helyszínen folyó természetvédelmi munkákon, amiket a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szervez. Ez a terület a Megyeri híd pesti hídfőjénél található, tehát számunkra kerékpárral is könnyen megközelíthető. A homoktövisen kívül egyébként 22 további védett növényfaj él még ott, és számos védett állat. A területet őrzik, csak engedéllyel lehet bemenni, amit csoportjaink természetesen gond nélkül megkapnak.
Melyek az általatok szervezett nagyobb események?
Központunk rendszeresen szervez kiállításokat az úgynevezett zöld jeles napokra, mint például az Állatok Világnapja, a Víz Világnapja, a Föld Napja stb. Civil szervezetekkel együttműködve környezetvédelmi kiállításokkal, foglalkozásokkal mozgósítjuk az érdeklődőket. Utoljára például az Öko-Pack Nonprofit Kft-vel közösen szerveztünk egy olyan kiállítást, amelyen hulladékból készült tárgyakat mutattunk be. Ez kifejezetten a szelektív hulladékgyűjtésről és az újrahasznosításról szólt, és igen nagy sikere volt.
 kiemelt rendezvényeken kívül nálunk mindennaposak a környezettudatos szemléletet elősegítő programok. Számos szakkört tartunk a művelődési házban, ahol a gyerekek új látásmódot sajátíthatnak el. Például indítottunk háromdimenziós fotózást tanító szakkört, ezeken az alkalmakon a gyerekekkel kimentünk a természetbe, kirándultunk, fényképeztünk, majd később a számítógépteremben megtanultuk a térhatású képek elkészítésének módját.

Mennyire érdeklődőek a gyerekek?
K. G. A.: Nagyon fontos, hogy már kiskorban elkezdjük a fejlesztésüket, mert később már sokkal nehezebb megértetni, érzékeltetni velük, mi miért fontos. Akik már óvodás koruktól kezdve ide járnak, biztos, hogy környezettudatos felnőttként kezdik majd az életüket. Azt látom, hogy sokszor a gyerekek nevelik a szüleiket, nagyobb testvéreiket, így tanulóinkon keresztül az egész családot és lakóközösséget tudjuk formálni.
Ugyanezt próbáljuk elérni a rendezvényeken is. Legutóbb szeptemberben volt az újpesti önkormányzat által szervezett Egészség és Futónap, ahol megpróbáltuk megszólítani a lakosságot, s természetvédelmi munkára is hívtuk az embereket.
Komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy az intézmény nagy egységként működjön, tehát az óvoda- és iskolaváltás zökkenőmentes legyen, valamint a művelődési központ és az oktatási központ tökéletes összhangban működjön együtt. A közművelődési csoport minden egyes résznek szervez programokat, nem csak a kerület felé, hanem az itt tanulóknak, dolgozóknak is komoly lehetőségeket kínál.

Az intézmény mindennapi működésében is megjelenik ez a szemlélet; van például lehetőség szelektív gyűjtésre a központban?
K. G. A.: Igen, négy helyen is vannak kihelyezett konténerek, a diákok rendszeresen viszik ki külön a papírt, műanyagot, fémet. Ezenkívül a bejáratnál és a büfében van egy-egy használtelem-gyűjtő, ami a lakosság számára is hozzáférhető. A diákoknak pedig külön versenyeket szervezünk, ezzel is motiválva őket a gyűjtésre. A szelektív tárolók kihelyezését önkormányzati támogatás, pályázati forrás tette lehetővé.
Igyekszünk aktívan pályázni; jelenleg több nemzetközi projektben is részt veszünk. Mivel iskolánk kéttanítási nyelvű, a diákok már elsőtől kezdve tanulnak angolul, a nyolcadikosoknak pedig már középfokú nyelvvizsgájuk van, így a környezetvédelmi munkában is előtérbe kerül, hogy nemzetközi pályázatokon is részt vegyünk. Legutóbb második helyezést értünk el egy olyan nemzetközi versenyen, ahol 53 ország indult. Egy helyi környezetvédelmi témát kellett feldolgozni, feltárni a problémát, kutatásokat végezni, akciótervet kidolgozni és megvalósítani. Több éve működünk együtt külföldi iskolákkal, két írországi iskolával is volt közös, ismeretterjesztő előadásokkal is kiegészített környezetvédelmi kiállításunk; iskolánk pedig 2005-ben nyerte el az Ökoiskola címet.