100 éves az Újpesti Speciális Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Intézmény

, , , , , , , ,
  •  
  •  
  •  

Ötnapos ünnepségsorozattal köszöntötte százéves évfordulóját az EGyMI. Az intézmény fennállásának tiszteletére hétfőn emléktáblát avattak Déri Tibor polgármester jelenlétében. A speciális iskola tavaly volt egy évszázados, a pandémia miatt ünnepeltek most.

A Venetianer utcai ünnepségsorozaton részt vett Tamás Ilona, az Észak-Pesti Tankerület vezetője, Selmeci László György, az iskola igazgatója, továbbá kedden megjelent az iskola gálaműsorán Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár, Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője és Bedő Kata, Újpest oktatásért felelős alpolgármestere is.

(Fotó: Várai Mihály / Újpest Média)

A centenárium alkalmából az iskola lakói fácskát ültettek el az udvaron, amit színes pántlikákkal díszítettek fel, továbbá az EGyMI udvarán időkapszulát is elhelyeztek, amelyet csak 25 év múlva nyitnak ki. Az időkapszula gyomrába a jövő generációinak szóló üzeneteket rejtettek el.

Az intézményben sajátos nevelési igényű gyermekeket tanítanak.Elsősorban újpesti kicsik érkeznek a Venetianer utcába, de sokan jönnek a kerületen kívülről is. Az újpesti iskola, az egykori „kisegítő” profilja a ’80-as, ’90-es években változott meg, azt megelőzőleg enyhe értelmi fogyatékossággal élő gyerekek jártak ide, ám az intézményi integráció révén ők átkerültek az úgymond többségi iskolarendszerbe. Az igazgató, Selmeczi László György több mint 40 éve gyógypedagógus, szülei, sőt, nagyszülei is ezt a hivatást választották. Elmondta, hogy az ide járó gyermekek mind sajátos nevelési igényűek.

(Fotó: Várai Mihály / Újpest Média)

„Ez egy olyan nagy halmaz, amelybe beletartoznak a magatartászavarok, pszichés sérülések, de hozzánk jönnek a tanulásban akadályozott gyerekek, továbbá az elmúlt évtizedekben egyre több autista érkezik. Ők sokszor más sérüléssel élnek együtt, tehát nagyon speciális igényeik vannak.”

Az alapító, Venetianer Lajos rabbiról elnevezett utcába 147 diákot fogadnak, ők délelőtt és délután is ellátásban részesülnek. A diákok az iskolai foglalkozásokon kívül terápiás fejlesztésen, szakköri munkán és szabadidős foglalkozásokon is részt vesznek. Mellettük 72 pedagógust foglalkoztat az intézmény. Összesen 105 fő az iskola személyzete. A diákok 8-10 fős csoportokban tanulnak, speciális módszertan alapján.

(Fotó: Várai Mihály / Újpest Média)

Az iskola hitvallása szerint ahány gyerek, annyiféle sors és családi háttér, nevelőként feladatuk és kötelességük a tanulók egyéni körülményeit is figyelembe venni.

(Fotó: Várai Mihály / Újpest Média)

„Szeretném, ha a játékosság sose veszne ki az iskola falai közül, hiszen a lényeg tűnne el. Fontos, hogy jól érezze magát köztünk a diák, ne legyen nyomasztó érzés iskolába járni. Úgy érzem jó példát mutatunk egyénre szabottság és elfogadás tekintetében, hiszen mi nemcsak a gyerekkel, hanem az egész családdal foglalkozunk.”

Selmeczi László György kifejtette, náluk nem feltétlenül az a siker, ha egyetemre megy a diákjuk.

„Rengeteg olyan gyerek érkezik hozzánk, aki még nem iskolaérett, sőt, nem ez a jellemző, például pelenkát visel. Számukra hatalmas siker, ha a diák megtanulja ellátni magát, fel tud rendesen öltözni, vagy szépen eszik ebédnél. Mi az iskolában az alapokat próbáljuk megadni, becsületes, tisztességes embert nevelünk. Mindez nem feltétlenül a módszertani csodákon vagy a hipermodern kütyükön múlik, leginkább a nyitottság, a kedvesség és a pedagógus személyisége mérvadó.”

A továbbtanulási esélyek is nagyon változóak. A beszédzavarral küzdő gyerekek könnyen veszik az akadályokat, és középiskolában folytatják a tanulást, számos magatartászavaros vagy pszichés problémával küzdő is megoldást talál az évek során az EGyMI révén, így ők is szakmát tanulnak később.

„Az autista gyerekek továbbtanulása azonban kemény dió, hiszen alig létezik olyan középiskola, amelyik számukra kínálna lehetőséget. Sajnos, sokan közülük otthon maradnak általános iskola után. Éppen emiatt azt tervezi tantestületünk, hogy középiskolai előkészítő képzést hozunk létre általános iskola után az autizmus spektrumzavarral élő diákjaink számára.”

A 100 éves születésnapját ünneplő Újpesti Speciális Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Intézmény próbál a közeljövőben is egységes, bensőséges és vonzó iskola maradni. Az intézmény egyik legnagyobb vágya, hogy betonudvar helyett füves pálya várja nap mint nap a kicsiket, szeretnének jól felszerelt tornatermet és interaktív táblákat is.

(Fotó: Várai Mihály / Újpest Média)

Nagyon színes, családias és sokrétű közösség vagyunk. Nálunk a tanárok zenélnek, festenek és színjátszó csoportot is tartanak a diákokkal együtt. Ki kell mondanunk, hogy kinőttük ezt az épületet. Az a vágyam, hogy a nyugdíjazásom előtt egy új és sokkal nagyobb épületbe költözzünk – árulta el terveit a vezető.