Mint minden nyáron, idén is felborítja a főváros közlekedését a számtalan útfelújítás. Bizony, Újpestet sem kerülik majd el a dugók, gondoljunk csak az egyik legfőbb okra: az Északi vasúti Duna-híd korszerűsítésére.
A hidat anno 1896-ban építették, majd 1957-ben ideiglenes jelleggel újjáépítették a háborúban lebombázott szerkezetet, ám funkciója azóta is megmaradt. Akkoriban a hadihíd készlet felhasználásával épült meg a híd, amely a háború során felrobbantott acélszerkezetes Északi összekötő vasúti hidat volt hivatott helyettesíteni. Az idők során a – nem hosszú távra épített – hídszerkezet elhasználódott, a leromlott állapot miatt folyamatosan sebességkorlátozást kellett rajta bevezetni az áthaladó forgalom számára, így az amúgy növekvő Budapest – Esztergom vasútvonal egyik kritikus pontja lett.
Mostanra halaszthatatlanná vált a hídszerkezet cseréje, hosszas előkészítést követően idén nyáron minden feltétel adott a felújítási munkákhoz. A hídelem gyártása már megkezdődött, ám a lakosság és a hidat használók számára a legnehezebb a 2008. június 14. és szeptember 14. közötti időszak lesz előre várhatóan. Ekkor történik ugyanis a régi szerkezet elbontása, az új hídelemek beemelése.
Mint azt megtudtuk, a beruházóként közreműködő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, valamint a kivitelező Északi híd 2005. konzorcium, továbbá az érintett szolgáltatók mindent megtesznek azért, hogy a hídépítés időszaka a közlekedésben a lehető legkisebb kellemetlenséget okozza.
Az új acélszerkezetű híd klasszikus rácsos szerkezet lesz, a jelenleginél karcsúbb kialakítással. A jelenlegi 30 km/órás sebességkorlátozás a felújítás után megszűnik, a maximális sebesség az új hídon 80 km/óra lesz, így a menetidő percekkel lerövidül. A hídon most látható helyen lévő gázvezetéket is eltűntetik, az a járda alatt kap helyet.
2008. június 14-én a hidat teljesen lezárják, Óbuda és a Nyugati pályaudvar között a vasúti személyforgalom ideiglenesen megszűnik. A vonatok ideiglenesen a szentendrei HÉV pályáján, a Margit hídi felszíni végállomásig közlekednek majd, a HÉV megállóiban megállnak.
A vonatok Esztergom és Óbuda között a megszokott, de kismértékben módosított menetrend szerint járnak. A HÉV Kaszásdűlő és Margit híd megállóhelyei között a MÁV és a BKV elfogadják egymás bérleteit. Az esztergomi vonal állomási és Nyugati pályaudvar között váltott vasúti bérletek a Margit híd és a Nyugati pályaudvar között a BKV 4-es és 6-os villamosain is érvényesek. A Duna partjai között kishajó közlekedik, amelyre a budai oldalon a korábbi Hableány kikötőben, a pesti oldalon a Meder utcánál lehet felszállni.
Ezt a kishajót a BKV Zrt. üzemelteti, egy átkelés ára 350 Ft. lesz, s személyenként egy kerékpárt ingyenesen lehet szállítani. A kishajók naponta 4:30 és 23:30 között közlekednek.