Škoda Rapid Spaceback – az új kategória

  •  
  •  
  •  

Új kategóriát teremtettek a tervezők a Škoda modellpalettáján, amikor megalkották a Rapidot, éket verve a Fabia és az Octavia közé. Gyulai Kingával, a Magyar Autóklub kiadványának, az Autóséletnek a főszerkesztőjével a Rapid Ambition 1.2 TSI modelljét teszteltük, amely jelenleg akciósan 4,5 millióba kerül a Škodák Palotájában.

– A Škoda Rapid első verziója a négyajtós szedán volt, ezt követte most az ötajtós kivitel. Milyennek találod az autót?

– Mind a külső, mind a belső teret a letisztultság, az egyszerű vonalak jellemzik, stílusát mégsem mondhatjuk konzervatívnak. Külsőre fiatalos, sportos az autó, belső tere nincs túlbonyolítva, nagyon könnyű hozzászokni. Szinte mindent ugyanott találunk, mint a Volkswagen csoport másik két kisautójában, a Polóban vagy a Fabiában. A csoport ezt a modellt az alsó középkategóriába szánta. A Fabiánál hat centivel szélesebb, az Octaviánál viszont tizeneggyel keskenyebb. A tengelytáv 2,6 méter, ami a hátsó ülésen utazóknak is kényelmes lábteret biztosít. A csomagtartó alaphelyzetben 415 literes, ami picit több, mint a VW Golfé. Ezzel talán a legtágasabb kisautó a kategóriában.

– Milyen motorokkal választható a Rapid?

– Négyféle benzin- és kétféle dízelüzemű kérhető az autóhoz. A 3,2 milliós alapkivitelbe a régi háromhengeres, 1,2 literes, 75 lóerős, pörgős kis szívómotor került, amelyet a Fabiából már jól ismerünk. A másik hárombenzines motor viszont már turbós. Az újabb, négyhengeres 1,2 literes gép 86 és 105 lóerővel készült, a benzines csúcsmodellbe pedig 1,4 literes, 122 lovas TSI motort szerelnek. Dízelmotorból 1,6 literes, négyhengeres kapható 90 és 105 lóerős kivitelben. Az általunk tesztelt 105 lóerős, ezerkettes TSI motor sportosan, dinamikusan mozgatta a közel 1200 kg össztömegű Rapidot. Nagyon gazdaságos a fogyasztása, hiszen városi forgalomban kicsit több mint hat literrel megelégedett. A váltója a Volkswagen csoporttól megszokott precíz, finom szerkezet, nagyon rövid utakat jár be a váltókar. Ehhez a motorhoz hatsebességes verzió jár, amivel országúton, autópályán a dízelekkel vetekedő fogyasztást érhetünk el.

– Milyennek találtad a futóművet?

– Az autó úttartása stabil, mégsem kemény a felfüggesztés, a rosszabb útviszonyokat is szépen kiegyenlíti. Bár szűkebb kanyarokban az orra hajlamos a kitörésre, a kipörgésgátló ezt, hacsak ki nem kapcsoljuk, nagyon szépen korrigálja. Amennyiben kikapcsoljuk, készüljünk komolyabb „gépészkedésre” a volánnal, amely egyébként nagyon kényelmes fogású, ebben a modellben bőrrel kárpitozott. 

– Női szemmel mit találsz benne szimpatikusnak? 

– Nagyon sok benne a kényelmi eszköz. Rengeteg a tárolóhely: az ülés alatt találunk egy kis rekeszt a láthatósági mellényeknek, az első ajtók oldalzsebeiben pedig már nemcsak egy térkép, hanem akár egy másfél literes palack is elfér. Az elöl és hátul utazóknak több pohár-, illetve telefontartót is kialakítottak. A visszapillantó tükör fölött van egy szemüvegtartó, és a hölgyek örömére mindkét napellenzőben található sminktükör is. Talán ma már alaptartozék az USB-, illetve az aux bemenet, ezek ebben a modellben is megvannak. Apróság, de nagyon praktikus a Škodákból már korábbról ismert parkolócédula-tartó a szélvédő bal alsó sarkában. A csomagtérben is sok a praktikus megoldás: csomagrögzítő hálók, apróbb rekeszek, illetve erős kampók a bevásárlótáskák felakasztásához, így sportosabb vezetés közben sem szabadulnak el a csomagok, nem borul ki a táskák tartalma. Az ülések kényelmesek, megfelelő oldaltartást biztosítanak. Rendkívül kényelmes a több szögben beállítható könyöktámasz, könnyen elérhető minden fokozatban a sebváltó kar. Ebben a felszereltségben már van kétfokozatú ülésfűtés is, ami igen jól jön fagyos reggeleken. A kezelőkapcsolók precízek, stabilan teszik a dolgukat. 

– Az autó negatívumai?

– Picit fájlalom, hogy a multifunkciós kormány csak a magasabb felszereltséghez jár. A hátsó ülések osztott támlái ledöntés után eléggé kiállnak a rakodófelületből, ami akadályozza a nagyobb tárgyak bepakolását. 

– Kiknek ajánlanád az autót? 

– Fiataloknak, kisebb családoknak. Azoknak, akik egy sportos, de gazdaságos autót szeretnének, hiszen a 3,2 milliós alapár mellé alacsony fogyasztás is párosul. Aki a feltűnőbb, extrásabb verziót választja a legerősebb motorral, üvegtetővel, annak már mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, mert az ára így eléri az 5,5 milliót. 

A Škoda Rapid Spaceback-et az Újpesti Közéleti Televízió Barátunk, az autó című műsorának következő részében, január utolsó péntekjén ismerhetik meg közelebbről. 

Prófusz József