2023-tól jönnek a változások, nagy szerepet kap majd a kreativitás és a problémamegoldás. A pedagógusok szerint azonban szólhattak volna nekik is.
A kormány több köznevelési tárgyú jogszabályt is módosított. Az EMMI azt írta: az érettségi vizsgakövetelményeket vizsgálják felül, ezzel folytatódik a köznevelésben a tartalomszabályozás felülvizsgálata és megújítása.
Ennek értelmében több vizsgatárgynál is előtérbe kerülnek a kreativitást és problémamegoldást igénylő értékelési formák, például a projektmunka. A részletes vizsgakövetelményekről még gondolkodnak, várhatóan tavasszal lesznek elérhetőek az Oktatási Hivatal honlapján. A változások várhatóan a 2023/2024-es tanévtől lépnek életbe.
Lapunk megkérdezte a módosításokról a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét. Nagy Erzsébet azt mondta: örültek volna, ha bárkivel is egyeztetnek erről előzetesen, de „szokás szerint” ez sem történt meg.
– Az illetékesek tudomásunk szerint nemcsak a PDSZ-szel, de szakmai szervezetekkel sem egyeztettek a rendelettervezetről, és még inkább így lesz ez, ha az érettségivel kapcsolatos tartalmi szabályozás kikerül a jogszabályokból és a minisztérium vagy az Oktatási Hivatal oldalán lesz megtalálható, a minisztérium számára bármikor változtatható tartalommal.
Nagy Erzsébet elmondta: üdvözlendő az önálló problémamegoldás, illetve a kreativitás nagyobb szerepe, de ahhoz, hogy érettségiben is ezt kérjék a diákoktól, a tanmenetnek is fel kell erre készítenie az érettségizőket.
– Önmagában a projektfeladatos érettségivel nem lenne gond, de Magyarországon a középszintű oktatás jelenleg nem erre van berendezkedve: azok az évek, amelyet a diákok az érettségire készülve töltenek, nem készítenek fel a kreatív, projekt alapú szemléletre. Ennek éppen a tananyag nagy mennyisége szab gátat,
a pedagógus nem azzal foglalkozik, hogy ezt mélyebben tudja átvinni, hanem a szigorú tananyag-követelmény nem hagy erre időt
– tette hozzá Nagy Erzsébet.