A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) bejelentette, hogy a vásárlás vagy ajándékozás útján szerzett ingatlanokat már egy új, digitális adatlapon kell rögzíteni. Az eddig használt papíralapú B400-as nyomtatványt a modernizált, online is elérhető B400E adatlap váltja fel, amelyet 2024. március 6-tól lehet benyújtani.
A NAV közleménye szerint tavaly több mint 400 ezer papíralapú B400-as nyomtatványt adtak be, azonban az új digitális rendszer a tervek szerint egyszerűsíti és gyorsítja majd az ügyintézést.
Az adatlapot a legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) lehet kitölteni és beküldeni. Fontos változás, hogy az új bejelentési kötelezettség már nem a kormányhivatalhoz, hanem közvetlenül a NAV-hoz tartozik. Az adatlap a következő 60 napban még az Általános Nyomtatványkitöltő Keretalkalmazásban (ÁNYK) is elérhető lesz.
Ez a B400E adatlap az ONYA-ban az “Új nyomtatvány > Bejelentések > Illeték” menüpontban található. Kitöltésére a vagyonszerző vagy meghatalmazott képviselője jogosult. Azonosított bejelentkezés esetén az adatlap elektronikusan be is küldhető.
A NAV hangsúlyozta, hogy az adatlapot akkor is hozzájuk kell benyújtani, ha az ingatlan-nyilvántartási eljárás papíralapon történik.