A Béke úti aluljáró építése Újpest felől

  •  
  •  
  •  

Az egykori újpesti városi képet, utcarészletet szembesítettük a mával.

1954-ben fogtak hozzá a korban legnagyobbnak számító közúti és villamosvasúti aluljáró építéséhez. Újpest közúti kapcsolata a fővárossal addig a Váci úton volt lehetséges „akadálymentesen”, illetve az Újpalotai út, valamint a Szent László út felől, a vasúti forgalmat keresztezve, sorompón át.

Az aluljáró korábban is létezett, két villamosvágány szélességében. 1896-ban Újpest első elektromos üzemű vasútja, a Budapest–Újpest–Rákospalotai Villamosvasút Lehel utcai vonalát eleve az esztergomi vasút alatt vezették át. Ezt az ötvenes évek derekáig csak villamosok vehették igénybe.

A hármas nyílásbeosztással készült vasbeton aluljáró két szélső ágában kapott helyet két-két sávban a közúti és gyalogosforgalom, míg középen továbbra is villamosok haladnak át a két városrész között. A hídon tizenkét vasúti vágány helyezkedett el a MÁV rakodóterületével együtt, angyalföldi oldalán a Balzsam utca „zárta”, és ez ma is így van. Építését a Hídépítő Vállalat, a MÁV Hídépítési Főnökség és az ÉM 29/2. Útépítő Vállalat dolgozói végezték. Munkájukat magas talajvíz nehezítette, így a munkaterületet talajvízsüllyesztő kutakkal vették körül, amelyeket állandó szivattyúzással vízteleníteni kellett. Az építés során arra is gondot fordítottak, hogy szünetmentes legyen a villamos- és vasúti forgalom. Ekkor nagykocka burkolattal látták el két úttestét, amelyek a nyolcvanas évek elején kaptak aszfaltborítást.

Archív képünk Újpest felől ábrázolja a munkaterületet 1956 nyarán. Középen ideiglenes jelleggel egyetlen sínpáron tartották fenn ekkor a villamosközlekedést. Előtérben a kor építkezéseinek elengedhetetlen kelléke, a Vörös Csillag Traktorgyár Dutra nevű dömpere látható.

Őszre járhatóvá vált az aluljáró egyik közúti nyílása is, ám teljesen csak a következő, 1957-es évben fejezték be. Kijáratának Dugonics utcai szélénél a gyalogjáró fölött ez utóbbi dátumot festették fel befejezésekor, amely ma is érintetlenül és igen szerényen hirdeti a maga korában jelentős építkezés elkészültét. Az aluljáró napjainkban is nagy villamos- és gépjárműforgalmat bonyolít le Újpest és Angyalföld között.

B.K.


A rovat tanácsadó szakértői: Szöllősy Marianne és Krizsán Sándor helytörténészek. Felvételek: Újpesti Helytörténeti Gyűjtemény és Várai Mihály. Sorozatunkat kövesse a www.dfacebook.com/ujpest.kaposztasmegyer oldalon is!