Koltay Gábor filmjét, a Honfoglalást mindenki ismeri. Ahogy mindenki ismeri a film immár klasszikusnak számító betétdalát Demjén Ferenc előadásában. A történelmi téma, és a főcímdal közösen ihlethették Koltay Gergelyt és Szűts Istvánt, amikor megírták a Honfoglalás című rockoperát.
A darabot az idei Újpesti Városnapok “nulladik napján”, csütörtökön este mutatták be a Szent István téri nagyszínpadon. A zord idő ellenére – alig egy órával a kezdés előtt még úgy tűnt, soha nem ér véget az esőzés – többszáz fős tömeg gyűlt össze a kezdésre a téren. Persze a közönség sem bízta a véletlenre: mindenkinél volt vagy esőkabát, vagy esernyő. Nyilvánvaló volt, hogy nem adják majd fel könnyen, akkor sem, ha mégis elered az eső.
Nos, a kitartásból valóban jelesre vizsgázott az újpesti publikum. Igaz ugyan, hogy nem az időjárás, hanem a technika miatt. Az előadás kezdetén háromszor is elment az áram a színpadon. Az első üzemzavarnál, a táltos szerepét alakító Pintér Tibor – aki egyéként a darab rendezője is – példamutató színpadi rutinról, lélekjelenlétről és a színház iránti alázatról tanúbizonyságot téve nem engedte, hogy a közönség kiessen a bűvöletből. Sőt, bevonva a nézőket, közösen énekelték a film ikonikus főcímdalát. “Kell még egy szó…” – zengett a tér, amíg visszatért az áram. Pintér ráadásul lóhátról.
A rövid döccenőt újabb követte, majd a harmadiknál Dózsa László, Újpestért díjas érdemes művész, a darab főrendezője úgy döntött, nem kísérleteznek tovább az ideiglenes megoldásokkal. Időt kért a közönségtől, amely készséggel megadta azt a stábnak, és megható türelemmel várta ki azt a 15 percet, amig a műszaki kollégák helyreállítják az áramszolgáltatást. Mint kiderült, mégis az eső volt felelős a kimaradásért, legalábbis közvetve. A párás levegő nem tett jót a technikának.
Öröm az ürömben, hogy mivel a darab elején történt mindez, a közönség újra megcsodálhatta Pintér Tibor parádés, lovas előadását a nyitányban. A rockopera ettől a pillanattól megállíthatatlanul haladt a katartikus finálé felé, amikor a közönség álló ovációval és vastapssal jutalmazta a szerzőket, az előadókat, a rendezőt és egy kicsit a műszakot is.
Különleges színpadi élmény volt, amikor a színpad “lőtérré” alakult át. Egy adott pillanatban ugyanis valóságos ijászbemutatót láthatott a közönség. Az egyik szereplő ugyanis, vagy 15 nyílvesszőt lőtt ki különböző célokra, és egytől-egyig célbatalált.
Bár az előadás során számos fülbemászó dallam, népies motívumok, és zúzós gitárriffekkel megspékelt rockos hangszerelés, sőt, még az Örömóda is felcsendült, a legnagyobb sikert mégis a Sacra Corona című filmből is ismert “Ki szívét osztja szét” és a “Kell még egy szó” aratta. Utóbbit a fináléban is együtt énekelte a közönség a színészekkel.
A szereplők között néhány ismerősnek tűnő ifjúval is találkozhattak a helyi nézők, hiszen a színművészek mellett az Újpest arca verseny idei és tavalyi fiú döntősei is felbukkantak a színpadon.
Az előadás végén elsőként Pintér Tibor köszönte meg a nézőknek a tapsot és természetesen a kitartásukat, majd Dózsa László főrendezőnek is a munkáját. Zárásként Hladony Sándor önkormányzati képviselő mondott köszönetet az önkormányzat és az újpestiek nevében a látványos színjátékért és átadta Újpest Borát a darab rendezőjének.
Azok, akik az őszies idő miatt otthon maradtak, bánhatják, mert egy valóban értékes, izgalmas és tanulságos előadást hagytak ki, s noha a Honfoglalás című rockoperát más színházakban is megtekinthetik, a Szent István tér hangulata, a fények, a szabad tér, és az éjszakai levegő nem lesz pótolható.
UN