Járások és kormányablakok címmel tartott sajtókonferenciát a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium november 20-án. A területi közigazgatás reformjáról dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter, dr. Szabó Erika államtitkár és dr. Tarnai Richárd Pest megyei kormánymegbízott tájékoztatott.
Január 1-jétől jelentősen átalakul a területi közigazgatás, harminc év után újra lesznek járási hivatalok a megyei és fővárosi kormányhivatalokon belül. Míg vidéken 175 járási hivatal, addig a fővárosban 23 kerületi hivatal alakul, és jelentős mértékben megváltozik az állam és az önkormányzatok közötti feladatmegosztás. Mindez azt jelenti, hogy változások lesznek a lakossági ügyintézésben, emellett az okmányirodák működtetését átveszik a járási hivatalok, és fokozatosan Kormányablakokká alakulnak majd. A járási kormányablakok kialakításával a legfontosabb cél, hogy a lehető legtöbb államigazgatási ügy egy helyen elintézhető legyen, így kialakítva egy átláthatóbb, könnyebb és hatékonyabb rendszert.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium sajtótájékoztatóján elsőként dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter köszöntötte a sajtó képviselőit. Beszédében hangsúlyozta, a járási rendszer kialakítása során mindent egy alapvető célnak, a polgárok szolgálatának rendeltek alá. Hozzátette, végre megvalósulhatott az a célkitűzés, hogy a magyar állam ügyintézésében – mely az állampolgárok pénzéből működik – azt a megbecsülést juttassa kifejezésre, melyet az állampolgárok megérdemelnek. A járási rendszer kialakításával egy lépéssel közelebb kerültek ehhez a célhoz, a tervek szerint pedig egy év múlva ilyenkor már közel 300 kormányablak működik majd az egyszerű ügyintézés és a polgárok érdekében.
A miniszterelnök-helyettest követően dr. Szabó Erika területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkár előadásában kiemelte, történelmi léptékű az a rendszer, melyet építenek. Fontosnak tartotta kiemelni: nemcsak egy egységes ügyfélszolgálati iroda várja majd az állampolgárokat, hanem az egyablakos ügyintézéssel lehetővé válik mindent egy helyen elintézni, reggel 8 órától egészen este 20 óráig. Részletesen ismertette emellett a szervezeti átalakulás lépéseit, mely még 2010 nyarán kezdődött meg.
Bár a kormányablakok rendszere majd csak jövő év végétől indul el, „kísérleti jelleggel” már van olyan hely, ahol tesztelhető. Eddig 568 000 ügyet intéztek az új rendszer keretében, 98%-os ügyfél elégedettség mellett – hangsúlyozta előadása végén dr. Szabó Erika. A kormánymegbízottak képviseletében dr. Tarnai Richárd, Pest megyei kormánymegbízott az elhangzottakhoz hozzáfűzte, a járási rendszerek kialakítása során az egyszerűbbé tétel és a hatékonyság volt elsődleges. Az átalakulás ehhez három lépcsőben valósulhatott meg: a kormányhivatalok létrejöttével, a fenntartói feladatok átvételével, majd harmadik lépésben a járási rendszer megteremtésével.
(antosa)
Újpesti változások
A kerületi hivatal várható elnevezése: Budapest Főváros Kormányhivatala IV. Kerületi Hivatala.
A IV. kerületi hivatalba mennyien kerülnek át kerületi önkormányzattól?
Budapest Főváros IV. kerület Önkormányzattól 89 átvételre kerülő államigazgatási feladatok ellátásához kapcsolódó státusz kerül át Budapest Főváros Kormányhivatalához 2013. január 1-jével.
A járási hivatal mekkora létszámmal fog dolgozni?
A várható létszám a IV. kerületben 107 fő, amely egy része önkormányzattól kerül átvételre, illetve a járási hivatal szakigazgatási szerveként létrejövő Kassai utcai munkaügyi kirendeltség dolgozói teszik ki.
Milyen eszközöket, mely ingatlanokat veszi át a járási hivatal a kerülettől?
A 2013. január 1-jén felálló járási hivatal az átvételre kerülő személyi állományhoz kapcsolódó eszközállományt (informatikai eszközök, tárgyi eszközök) veszi át, valamint a IV. kerületi István út 15., Hajló utca 42-44., Király utca 12-14. szám alatt található, a létszám elhelyezését szolgáló ingatlant, ingatlanrészeket.
Hol lesz a kerületi járási központ?
A IV. kerületi hivatal központja István út 15. szám alatt lesz található, ahol a járási hivatal törzshivatala, okmányirodája kap helyet, illetve a Hajló utcában kihelyezett okmányiroda lesz elérhető.
Mit fi nanszíroz a kerület, mit a kormányhivatal?
A Kormányhivatal 2013. január 1-jétől fi nanszírozza a kerületi hivatal működési-üzemeltetési költségeit, valamint a személyi állományhoz kapcsolódó illetményeket.
A kerületnek szükséges fedezni azon forrást, amely alapján a fővárosi hivatal működőképessége 2013. január 1-jén biztosított.