Egy héten át sem született megállapodás a BKV menedzsmentje és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről, a megegyezésről. A szakszervezet folytatta a határozatlan idejű sztrájkot, sőt csütörtökön a VDSZSZ is szolidaritási sztrájkot hirdetett.
Miért sztrájkolnak?
A BKV szakszervezeti azért hirdettek sztrájkot, mert nem sikerült megállapodniuk az új kollektív szerződésről. Az érdekképviseletek nem fogadják el a BKV menedzsmentjének ajánlatát. A cég vezetése megszüntetné az év végi 45 ezer forintos „pulykapénzt”, vagyis vásárlási utalványt, 3 százalékról 1 százalékra csökkentené a nyugdíj-és egészségügyi pénztárba utalt összeget, míg a havi étkezési utalványok összegét 6 ezer forintról 8 ezerre forintra emelnék. A fejenként – különböző tételekből összeállítva - 16-20 ezer forintra rúgó jövedelemcsökkentést a szakszervezetek nem fogadják el..
A sztrájkhoz a BKV-nál működő 25 szakszervezet közül 14 csatlakozott. A sztrájkoló szakszervezetek az összes dolgozó körülbelül felét képviselik. A BKV-nál 12 ezren dolgoznak, az érintett 14 szakszervezetnek 5700 tagja van.
BKV: „Nem vállalhatnak olyan kötelezettséget, amire nincs fedezet.”
Kocsis István, a BKV vezérigazgatója kedd délelőtt sajtótájékoztatón azt mondta: nem tehet újabb ajánlatot az érdekképviseleteknek. Felelős vezetőként nem hajlandó arra, hogy kollektív szerződésben rögzítsenek bér jellegű juttatásokat. Ha ilyet tenne, azzal – mint fogalmazott – eladósítaná a kormánnyal kötött megállapodás után fejlődési pályára álló BKV-t. Nem vállalhat olyan kötelezettségeket, amelyekre nincs fedezet – hangsúlyozta.
Mivel lehet utazni?
Menetrend szerint indultak el az első járművek csütörtökön kora reggel a metró, a HÉV-és a trolibuszvonalakon a határozatlan idejű BKV sztrájk harmadik napján. A közlekedési társaság a fél 5-ös üzemkezdetkor hat újabb buszvonalon indított járatokat. A BKV vezetése folyamatosan figyeli, hogy az egyes járatokat mennyi utas veszi igénybe, és részben az adatok alapján dönt a közlekedés megszervezéséről – mondta az MTI-nek Mihálszky Gábor, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese.
A VOLÁN sajtóközleményt adott ki, miszerint busz járatai megállnak a budapesti közös szakaszokon található BKV megállókban.
Ugyanakkor továbbra is nagyüzem van a fővárosi taxis társaságoknál. Elsősorban előrendelések futnak be a cégekhez, főleg a reggeli csúcsra. A Független Hírügynökség által szerda reggel megkérdezett társaságok többsége már nem tud fogadni több előjegyzést erre az időszakra. Elvileg kaphat taxit az is, aki nem előre rendel, de ilyen esetekben elképzelhető, hogy a szokottnál többet kell a kocsira várni.
Alternatív lehetőségként a sztrájk harmadik napjára már elindult egy úgynevezett BKV-pótló mozgalom is. A BKV-pótló blogon autósok és megállóban várakozó BKV utasok találhatnak egymásra.
Romlik a levegő Szmogriadó?
Az is lehetséges, hogy mire a lapunk megjelenik már elrendelik a szmogriadót. Szerdán átlépte az egészségügyi határértéket és több helyen alig maradt el a szmogriadó szintjétől a porkoncentráció a levegőben. A szakemberek szerint hiába van kevesebb busz az utakon, jelentősen megnőtt az autósforgalom a fővárosban a sztrájk miatt, és sok régi autó került a forgalomba, melyek még inkább szennyezik a levegőt.
A hétvégére érheti el a főváros levegőjének szennyezettsége azt a kritikus mértéket, hogy a hivatalnak el kell rendelnie a szmogriadót – közölte a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája. A hivatalnak nincsen mérlegelési lehetősége, a törvények értelmében el kell rendelni a riadót, ha azt a káros anyagok szintje indokolja.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) ügyeletese szerint nem várható változás az időjárásban: marad a borús, ködös idő, amely kedvez a káros anyagok felhalmozódásának. A főváros új szmogriadó-rendelete egyebek közt rögzíti, hogy a jövőben a szmogriadó életbe lépését megelőző napon este hat óráig nyilvánosságra kell hozni a riadó elrendelését. Az új szabályozás szerint a főpolgármester szükség esetén járműkorlátozásokat rendelhet el. A rendelet pontosítja a kivételek körét, és rögzíti, hogy szmogriadó esetén a taxik is közlekedhetnek. Változás az is, hogy 100 ezer forintig terjedő pénzbírságot kaphatnak a szabályszegő autósok.
|
Mit szólnak mindehhez az érintettek, az utasok?
Hetényi György Zuglóban él. Azt mondja, könnyedén el tudott jönni Újpestre a sztrájk közepén:
– Újpestre kellett jönnöm leadni a kiskönyvemet a Munkaügyi Központba. Szerencsém van, ahol lakom, ott viszonylag rendszeresen és gyakran jár a villamos. Ahogy kiértem a megállóba, jött is, felszálltam, Újpestre pedig a metróval végig tudtam jönni. Én nem tudom, jó-e, hasznos-e a sztrájk, ezt azok tudják, akik szervezik, és akik sztrájkolnak, de én mindig a melósok mellett álltam. Ha jogos a sztrájk, elfogadom. A bevásárlóközpontba ugyan nem tudok most eljutni, ezért pár nappal elcsúsztatom a vásárlást. Remélem, országos sztrájkká nem duzzad a budapesti, és a szakszervezeti vezetők valóban a dolgozók mellett állnak.
A 15 éves Erinc Sándort hasonlóképp érintette a sztrájk, mint korosztályának többi tagját.
– Második napja nem tudok bemenni a suliba, bár leginkább az aggaszt, hogy a fociedzésemre hogy jutok el ma, remélem, valamelyik ismerősöm, vagy csapattársam el tud vinni. Igazából annyira nem foglalkoztat a sztrájk kérdése, egyszer úgyis véget ér. Szüleim is be tudtak menni dolgozni mindkét nap, problémát csak az okozott, hogy jóval korábban kellett elindulniuk, hiszen a buszok, villamosok ritkábban járnak, és jóval nagyobb a tömeg, mint egy átlagos napon.
Szabó Gyuláné az Újpesthez közel lévő vásárlóközpontba szeretett volna eljutni, de sem villamossal, sem busszal nem volt ez megoldható.
– Valahol egyetértek a sztrájkolókkal, mert bizonyára nem potyára sztrájkolnak, de sejtem, hogy sok embernek rendkívül nagy gondot okoz ez a pár nap. Én már nyugdíjas vagyok, van időm, szeretek a szabadban lenni, sétálni, utazgatni, tehát nekem nem okoz nagy problémát a sztrájk, de én is megkeveredtem a buszjáratoktól: melyik indul, melyik nem, melyik csak ritkábban. Alsógödön élek, de szabadidőm nagy részét Budapesten töltöm; annak ellenére, hogy elfogadom ezt a helyzetet, holnap már biztos nem jövök be a városba, inkább otthon maradok, és megvárom a sztrájk végét.
(Január 18-án, hétfőre sikerült az álláspontokat egyeztetni s egy hét után ismét teljes járműparkkal elindult Budapest tömegközlekedése)