Bringasztrádákat építenének Budapesten

  •  
  •  
  •  

A Budapesti Közlekedési Központ a budapesti közlekedés jövőjéről indít vitát, különös tekintettel az úgynevezett mikromobilitásra (gyaloglás, kerékpározás és kis elektromos járművek – pl. rollerek).

A diskurzust egy most közzétett vitaindító dokumentummal nyitják meg, amelynek kiindulópontja, hogy a gyaloglásra-kerékpározásra való nyitottság nagy lehetőség, amit még nem használunk ki eléggé.

Hangsúlyozzák, hogy a közlekedési egyenlőség megteremtése elengedhetetlen ahhoz, hogy Budapest élhető és sikeres város legyen. Ennek jegyében javítani szeretnének a gyalogos-kerékpáros útvonalak minőségén, illetve növelnék a közterületek vonzerejét és a biztonságát. Szeretnék elérni, hogy legalább a közeli kirándulásokra ne autóval induljanak a budapestiek.

Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes arra hívta fel a figyelmet, hogy a most közzétett mikromobilitási vitaanyag kidolgozásakor kiemelt szerepet kapott a társadalmi igazságosság és a klímavédelem. Egyrészt az a cél, hogy a város lakossága, anyagi helyzetétől függetlenül, gyorsan és biztonságosan használhasson különböző közlekedési módokat.

 

Dorosz Dávid

 

A Budapesti Mobilitási Terv célkitűzése szerint a kerékpáros közlekedés aránya az utazások hosszát tekintve 2030-ra eléri az 5%-ot, a gyalogos közlekedés pedig a 15%-ot.  Ennek érdekében bringasztráda-hálózatot építenének ki a fővárosban. A bringasztráda szélesebb útfelületekkel és biztonságosabb csomóponti átvezetésekkel gyors, közvetlen, akadálymentes, biztonságos, kényelmes kapcsolatot teremt a városközpontok, lakóterületek, munkahelyek között a korábbi kerékpárutakhoz, kerékpársávokhoz képest. Közzétették a tervezett hálózat térképét is, amelyet szeptember végén vitatnak meg egy szakmai egyeztetésen, majd ezt követően a budapestiek véleményét is kikérik a fejlesztésekről.

 

 

A BKK további 10 javaslatot tesz annak érdekében, hogy „élhetőbbé és versenyképesebbé” tegyék a fővárost:

  1. Megállítjuk / lassítjuk a városi és elővárosi utazások számának növekedését.
  2. Átalakítjuk és újraosztjuk a budapesti közterületeket, közutakat, egyre nagyobb teret adva az aktív mobilitási módoknak.
  3. Összefüggő, biztonságos, kényelmes, vonzó gyalogos- és kerékpáros-útvonalhálózatot hozunk létre, mely versenyképes alternatívát kínál az egyéni motorizált közlekedés mellett. Ezen hálózat kiemelt elemei a Bringasztrádák.
  4. Segítjük a közösségi közlekedéssel kombinált aktív és mikromobilitást.
  5. Pénzügyileg is versenyképessé tesszük az aktív és mikromobilitást (pl. a parkolási, a kölcsönzési, a használati) árak, feltételek újraszabályozásával.
  6. Megvalósítjuk az aktív és mikromobilitás teljes körű integrációját a saját (pl. FUTÁR) és a piaci alapon működő utazástervező és információs rendszerekbe.
  7. Aktív szemléletformálást végzünk annak érdekében, hogy az utakon partnerként közlekedjünk együtt: oktatás és kampányok (az iskolákban és a járművezetőknek).
  8. Szemléletformáló akciókat szervezünk az aktív és mikromobilitás előnyeinek népszerűsítésére.
  9. Javaslatot teszünk hatékony szabályozásra és ellenőrzésre a biztonságosabb gépjárművek (különösen a főváros útjait használó tehergépjárművek), az elektromos rollerek és kerékpárok érdekében.
  10. Olyan szervezeti rendszeren dolgozunk, mely biztosítja a fenti intézkedések hatékony végrehajtását, és a létrejövő komplex szolgáltatáscsomag(ok) hatékony menedzselését, együttműködve a lakossággal, a civil szervezetekkel, a vállalkozásokkal, a kerületekkel és a kormányzati intézményekkel.
, , , ,