Az elmúlt évek legvitatottabb fővárosi ügye az M3-as metróvonalon futó orosz metrókocsik vitatható színvonalú felújítása. A kormány 2014-es döntése, miszerint csak a meglévő kocsik felújítását támogatja, kijelölte az orosz cég tendergyőzelméhez, illetve a jelenlegi szolgáltatási színvonalhoz vezető utat. Ennek eredményeként utazhatnak alacsony kényelmi szinten, klíma nélküli, tűz- és balesetveszélyes szerelvényeken a hármas metró utasai – mondta Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes mai sajtótájékoztatóján. Egyúttal bejelentette, hogy az átláthatóság és a közpénzek felelős felhasználásának jegyében mindenki számára elérhetővé teszik a hármas metró kocsijainak felújításáról szóló vizsgálati jelentést.
Kerpel-Fronius kiemelte:
erősen kétséges, hogy a visszakapott járművek valóban korszerűnek tekinthetőek-e.
A főpolgármester-helyettes szerint ki kell deríteni, kit terhel a felelősség azért, hogy például
„szigetelőszalaggal összekötött vezetékek” vannak a felújított szerelvényekben.
De az is kérdéses, hogy az előző városvezetés miért nem tiltakozott a kormány döntése ellen?
Ezekre a kérdésekre a Fővárosi Közgyűlés által idén felállított vizsgálóbizottság adhat választ. A bizottság elnöke Havasi Gábor a vizsgálandó kérdések között a kormány 2014-es döntését megalapozó adatokat is megemlítette. Havasi ezért meghallgatná Seszták Miklós korábbi fejlesztési minisztert, a BKV vezérigazgatóját, akkori igazgatósági és felügyelőbizottsági elnökét.
A főváros azonban még a vizsgálóbizottsági jelentés elkészülte előtt dönthet arról, hogy büntetőfeljelentést tesznek-e az ügyben.
Kerpel-Fronius Gábor kiemelte:
meg kell találni, ki felelős a kormányban azért, hogy a budapestiek igényeit nem megfelelően szolgáló eredménye lett a közbeszerzésnek; illetve a további lépésekről is dönteni kell.