Csornán ünnepeltek a városvédők

Az Újpesti Városvédő Egyesület nemes hagyománya, hogy tagjai nemzeti ünnepünkről, az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulójáról olyan helyszínen emlékeznek meg, ahol egykor honvédek harcoltak a magyar függetlenségért. Egyesületünk Csornán tartotta koszorúzással egybekötött ünnepségét.

Buszos kirándulásunk résztvevőit a város két kiváló ismerője, Szalontay Judit, a Csornai Múzeum nyugalmazott igazgatója és Néma Sándor, a Győr-Moson-Sopron Megye Győri Levéltárának igazgatóhelyettese kalauzolta. Alkalmi idegenvezetőink helyi adalékokkal, legendákkal fűszerezve meséltek a Hanság hajdani világáról, a környékbeli lápvidék településeiről. A történelmi tények és földrajzi sajátosságok mellett, hallhattunk a néprajzi és népművészeti jellegzetességekről is.

Utunk első állomásaként a barokk stílusban épült premontrei rendház hajdani könyvtártermét tekintettük meg, amelynek falain az elmúlt két évszázad prépostjainak arcképei sorakoznak. Dr. Nyárs Csaba egyesületi tagunk e díszes környezetben emlékezett a szabadságharc 165 évvel ezelőtti eseményeire. Hadtörténészi pontossággal, érzékletesen idézte fel az 1849. június 13-i csornai ütközet mozzanatait, melynek során Klapka György és Kmety György hadosztálya visszavonulásra kényszerítette a császári sereget.

A megemlékezést követően Szalontay Judit vezetésével megtekintettük a rendházban működő városi múzeumot, ahol a rábaközi paraszti életmód emlékeivel, a német nemzetiségi családok hagyományaival, a csornai céhes ipar neves mestereinek személyes történeteivel, valamint helytörténeti dokumentumokkal ismerkedtünk. Csoportunk ezt követően a rendház templomában is látogatást tett.

Belvárosi sétánkat Kmety György tábornok szobránál kezdtük. Az újpesti városvédők nevében, a Himnusz hangjai mellett Balogh Ágnes és dr. Nyárs Csaba elhelyezték az Egyesület koszorúját. A vezetett séta a település emléktáblái és szobrai mentén haladt. Csornát sem kerülték el a történelem viharai, a török hódoltság, a szabadságharc, a Tanácsköztársaság, a két világháború és az 1956-os forradalom egyaránt nyomot hagyott és áldozatokat követelt az itteniektől.

A városnézést jóízű ebéd követte a Zöldfa Vendéglőben, ahol csoportunk számára – a rábaközi gombóclevestől a rábaközi perecig tartó – menüsort helyi ételekből állították össze.

A délutánt a Csornától mintegy 15 km-re lévő Szanyban töltöttük, ahol Töreki Imre, a Szanyi Bokréta Néptáncegyüttes vezetője kalauzolta csoportunkat. Az idős pedagógus és néprajztudós, frissessége, tudása és humora mindenkit elvarázsolt. A helyi művelődési házban egészen különleges fogadtatásban részesültünk. Hamarosan kiderült, hogy a szakember a nagyközség szíve-lelke és kovásza, aki képes átadni a hagyományokat a fiatal generációnak is. Előadását követően felkerestük a klasszicista stílusú püspöki kastélyt, amelynek falai között ma a falumúzeum és a könyvtár működik. Itt gyűjtik a faluról és lakóiról készült fényképeket is, kiállításon mutatva be Szany sok-sok nemzedékét és jeles személyiségeit.

Utazásunk végén az országos hírű, úgynevezett háromtornyú templomot tekintettük meg. A katolikus templomot a 18. században a győri püspök emeltette, az épület tornyainak száma a laza altalaj miatt, statikai okokból lett három.

Márciusi egész napos kirándulásunk nemcsak megemlékezésünknek adott méltó helyszínt, hanem különleges találkozásokkal, új élményekkel lehettünk gazdagabbak. Köszönet Szöllősy Marianne-nak a program szervezéséért.