Nagy várakozás előzte meg a Skoda harmadik generációs Fabiájának megjelenését, hiszen a modell több mint másfél évtizede népszerű a piacon. A Volkswagen alapokra épült megbízható kisautó első modelljeiből még most is rengeteg fut az utakon, értékét jól tartja. A második generáció unalmas dizájnja után felüdülés az új Fabiára nézni. Mi az extrákkal igencsak ellátott Style verziót próbálhattuk ki, amelyben 110 lóerős, turbós 1.2 TSI benzinszív dobogott.
Friss, mégis kicsit konzervatív külső forma jellemzi, melyet azzal dob fel a gyártó, hogy több mint 100-féle színkombinációból lehet válogatni. A különböző Colour csomagokban más-más a kasztni alsó részének, illetve a tetőnek, a visszapillantó tükröknek, valamint a könnyűfém felniknek a színe. A belső tér, a kárpitok színvilága is széles skálán variálható.
Az autó magassága elődjéhez képest ugyan 30 milliméterrel csökkent, szélessége viszont 40 milliméterrel nőtt, így a korábbinál tágasabb kabint sikerült kialakítani. A Skoda kisautója külsőre is a sportosságot sugallja, s ezt érzi belül is az ember. Vezetéskor kellemes élményt nyújt a kisméretű, jó fogású multifunkciós sportkormány, a sportos ülések. Hatsebességes manuális váltóval kaptuk a gépet, ami picit szokatlan volt. A váltókar szűk útjai miatt néha keresni kellett a fokozatokat. Meglepően picire sikeredett a belső visszapillantó tükör, magassága ránézésre nem több 3 centinél, ami kb. akkorát mutat a mögöttünk lévő térből, amennyit Bud Spencer láthat a világból hétköznapokon.
A csomagtartó 330 literes, ledöntött ülésekkel 1150 literre bővül. Több hasznos rögzítőháló, akasztó van benne. Az utastérben sok a különböző kütyüknek a tárolóhely. A középső konzolon biztonságosan tudjuk elhelyezni a telefont, üdítős palackokat. A szélvédő fölötti rejtett dobozban tarthatjuk szemüvegünket, az első ülések alatti rekeszekbe is pakolhatunk láthatósági mellényt, térképet, egyéb holmikat. Kesztyűtartója az autó méretéhez képest meglepően öblös. Az első ülések közötti könyöktámasz magassága több szögben állítható, mint ahogy a kormány is. Az első ülések fűthetők, magasságban állíthatók. Textil nem sok helyen van a beltérben, az üléseken kívül mindössze az ajtó kartámaszát burkolták vele. Az új Fabia legnagyobb erénye a biztonság. A European New Car Assessment Programme (Európai Új Autó Értékelő Program) mérései szerint a kisautó kategóriában 14 másik modellt megelőzve egyedül a Fabia szerezte meg a maximális 5 csillagot. A győzelemhez nem csak a töréstesztek eredményei számítottak be, hanem az olyan vezetéstámogató rendszerek is, mint a sebességhatároló, az automatikus vészfékező, a fáradtságérzékelő, az elektronikus vezérlésű differenciálmű.
Az új Fabia szinte mindent tud, ami az Octaviában is benne van. Rendelhető hozzá LED-technikájú nappali menetfény kanyarfény funkcióval, de alapkivitelben jár hozzá például az XDS+ is, amely a kanyar belső ívén futó kerekeket fékezi, ha az autó megcsúszását érzékeli a rendszer. Az extrák közt megtalálható a kulcsnélküli indítás, a Start-stop rendszer, a parkolóradar és az esőérzékelős ablaktörlő. A Fabiához négyféle benzines motor választható: 1000 köbcentis 60 és 75 lóerővel, valamint 1.2 TSI 90 és 110 lóerős változatban. Dízelből kétféle 1400 köbcentis motort kínálnak: 90 lóerős CR TDI-t 230 Nm nyomatékkal és 105 lóerőset 250 Nm nyomatékkal. Az általunk kipróbált 110 lóerős1.2 TSI megfelelő fürgeséggel mozgatta az autó alig 1 tonnás tömegét, a gyári adatok szerint 9,4 másodperc alatt gyorsul százra. A korábbi Fabiákhoz képest meglepően sportos a gázpedál érzékenysége, azonnal reagál minden pici mozdulatra. A turbó 2300-as fordulaton kezd el élni, onnantól lendül meg igazán a Fabia. A futómű is sportosra, de nem túl keményre van hangolva, a 16 colos kerekekkel élvezetes autózást biztosít. A 110 lóerős modell fogyasztása városban 6,1, országúton 4, vegyes használatban 4,8 liter a gépkönyv szerint. Az új Skoda Fabia nagyon jó minőségben megépített kis autó, ami viszont az árán is meglátszik. Az általunk kipróbált 1.2 TSI Style modell a rengeteg extra miatt több mint 5,5 millióért kapható. A legolcsóbb 60 lóerős 1 literes Fabia alapára 2 699 300 Ft, az 1.2, 110 lóerős TSI kézi 6 fokozatú váltóval extrák nélkül 3.750.540 Ft-ba kerül. Ez a modell Ambition felszereltséggel, 7 fokozatú DSG váltóval 4.645.000 Ft-ot ér. A legolcsóbb 90 lóerős dízelt 5 fokozatú kézi váltóval 5.115.790 Ft-ért adják.
Szöveg: Prófusz József
Fotók: Várai Mihály
Az Újpesti Közéleti Televízió autós magazinja januári adásában mutatta be a Skoda Fabia 1.2 TSI-t. A műsor itt tekinthető meg.
Normal
0
21
false
false
false
HU
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normál táblázat”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
Normal
0
21
false
false
false
HU
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normál táblázat”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
Normal
0
21
false
false
false
HU
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normál táblázat”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
Normal
0
21
false
false
false
HU
X-NONE
X-NONE
<w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="M