Előnyben a tömegközlekedés

  •  
  •  
  •  

Tarlós István főpolgármester elrendelése nyomán 2011 májusában Budapest húsz nagy forgalmú útvonalára vonatkozóan dolgozott ki intézkedési tervet a Budapesti Közlekedési Központ és a BKK Közút a jelzőlámpák áthangolására és a zöldhullámok fejlesztésére. A vizsgált csomópontok között két újpesti helyszín is szerepel, de olyan is akad, ahol megszüntetnék a lámpákat.

Budapest közlekedésének fejlesztése során egyértelműen elsőbbséget élvez a tömegközlekedés vonzóbbá tétele, ugyanakkor megnőtt az igény a biztonságos gyalogos- és kerékpáros közlekedés feltételeinek megteremtése iránt, ami azonban a gépjárműforgalom lassulásával jár. A BKK a dugók elkerülése érdekében zöldhullámokat kezdett el beállítani.

Ami eddig történt

Húsz nagy forgalmú útvonal felülvizsgálata fejeződött be tavaly, és mára mindegyik útvonalon az új vezérlő programok irányítják a BKK forgalomirányító központjából a főváros forgalmát. A közösségi közlekedés előnyben részesítésének látványos fejlesztése lett például a nagykörúti villamosvonal, ahol a jelzőlámpás csomópontokban a 4-es és 6-os villamosoknak már nem kell hosszan várakozniuk. További beavatkozások történtek a tavalyi év során a II. kerületben a Budakeszi úton és a Hűvösvölgyi úton, a IV. kerületben a Megyeri úton és a Külső-Váci úton, a XIV. kerületben a Vezér úton és a Csömöri úton, valamint a Fogarasi úton, illetve a XVI. kerületi Rákosi úton is.

A finomhangolás folytatódik

A belvárosban a villamosok menetrendjét szem előtt tartva tovább javítják a Nagykörút közlekedését és további kereszteződések lámpáit hangolják a körútiakhoz. Budán többek között az Építész utca és Andor utca közötti szakaszon hangolták újra a lámpákat, míg a Vörösvári úton a kedvezőbb zöldhullám kialakítása érdekében a reggeli csúcsforgalmi időszakban változott meg a forgalomirányító berendezések programbeállítása.

A BKK ugyancsak felülvizsgálja a jelzőlámpás összehangolásokat például a IX. kerületben a Haller utca Nagyvárad tér és Soroksári út közötti szakaszán, valamint Káposztásmegyeren a Külső Szilágyi út Óceánárok utca – Székes utca közötti részen, továbbá Újpest határában a Pozsonyi utca és a XIII. kerületi Béke utca közötti szakaszon.

Lámpák megszüntetése

A fővárosban mára több mint 1040 jelzőlámpás csomópont segíti a biztonságos közlekedést, azonban gyakori, hogy olyan kereszteződésekben is lámpák irányítják a forgalmat, ahol a csekély forgalom egyáltalán nem indokolja. A Budapesti Közlekedési Központ és a BKK Közút szakemberei ezért több csomópont forgalmát is megfigyelték és elemezték. Ennek nyomán az V. kerületben az Apáczai Csere János utca és a Vigadó utca kereszteződésében található jelzőlámpát villogó üzemmódba állították, a Gyáli út  IX. kerületi szakaszán a Metro áruház előtt lévő csomópontban pedig hat hónapos próbaidőre szüneteltetik az elektromos forgalomirányítást. A döntést különböző időpontokban végzett forgalomszámlálás és a baleseti statisztikák elemzése előzte meg, utóbbiból kiderül, hogy a ferencvárosi helyszínen az elmúlt öt évben nem történt személyi sérüléssel járó baleset.

A próbaidő után összegzik a tapasztalatokat, és amennyiben a kérdéses helyszínen nem indokolt a jelzőlámpa jelenléte, másik csomópontba helyezik át azt. A BKK további helyszíneket is vizsgál.

BKK/MOA