Európai forrásból újulhat meg a Budapest-Veresegyház-Vác elővárosi vasútvonal

  •  
  •  
  •  

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a pályázatot a 71. számú Budapest- Veresegyház-Vác vasútvonal elővárosi célú fejlesztése Kohéziós Alap támogatás elnyeréséhez szükséges dokumentációinak elkészítésére.

Folynak az előkészületek a fővárosi elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és a hozzájuk kapcsolódó kiegészítő beruházások megvalósítására. Ezek között korszerűsítik a Budapest – Veresegyház – Vác vasúti pályát is. A felújítási munkálatok előkészítési költségeit 85%-ban az Európai Unió Kohéziós Alapjából tervezi fedezni a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában. Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése már zajlik. A munkálatok egyebek mellett a 71-es számú Budapest (Rákospalota-Újpest) – Veresegyház – Vác (kizárva) vasútvonalszakasz korszerűsítésére, valamint a vasútállomásokra történő ráhordás (P+R parkolók, kerékpártárolók, autóbuszmegállók) feltételeinek kialakítására is kiterjednek. A vasútvonalon naponta átlagosan 52 személyvonat közlekedik, naponta átlagosan 11-12 ezer utas utazik.

A tervezett beruházás során korszerűsítik a Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác vasútvonal pálya-infrastruktúráját (így többek között a vasúti pályát, a felsővezetéket, a biztosítóberendezést és a távközlési rendszert is). A jelenlegi óránként 60 kilométeres sebességet egyes szakaszokon 80–100 kilométerre növelik, aminek nyomán a menetidő Budapest és Vác között mintegy 20 perccel csökken. A kapacitáshiány és a zavarérzékenység enyhítésére több helyen második vágány létesül.

Az utasforgalmi helyeken korszerű, 160 méter hosszú, 55 cm magas, a korszerű járművek padlószintjével megegyező magasságú peronok épülnek szintbeni megközelítéssel. Az utasforgalmi létesítmények akadálymentes kivitelben készülnek, az utastájékoztatást teljes körűen kiépítik. Egyes nagy forgalmat lebonyolító, balesetveszélyes szintbeni közúti-vasúti keresztezések helyett különszintű keresztezéseket alakítanak ki. A vasúti utasforgalmi helyek jobb megközelíthetősége érdekében az állomásokon és megállóhelyeken új P+R parkolókat és kerékpártárolókat, egyes helyeken autóbuszmegállókat, illetve buszfordulókat hoznak létre.

“A fejlesztés célja a korszerű elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése mellett a közúti közlekedés fenntarthatóságának biztosítása is” – hívja fel a figyelmet Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A kialakított P+R parkolók jó rácsatlakozást, tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. “Mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a környezeti kár, gyengül a belvárosokra nehezedő forgalmi terhelés, javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is” – sorolja a kommunikációs szakember.

A pályázóknak el kell készíteni egy Megvalósíthatósági Tanulmányt, valamint össze kell állítaniuk a Támogatási Kérelmet, valamint el kell készíteniük a Kohéziós Alap támogatás elnyeréséhez szükséges dokumentációikat.

Az ajánlattételi határidő, illetve a részvételi határidő: 2011. november 2.
Az eredményhirdetés tervezett időpontja: 2011. december 2.
A szerződéskötés tervezett időpontja: 2011. december 14.

(forrás: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.)