Gumiszabályok téli-nyári csere előtt

  •  
  •  
  •  

Itt a tavasz, és az autósok számára az újabb abroncscsere ideje. Jó tudni, hogy mikor, melyik gumikat, hova érdemes és szabad felszereltetni, illetve egyáltalán felszerelhető-e az abroncs, vagy újat kell vásárolnunk. Íme néhány jó tanács.

Hogyan tároljuk, mikor cseréljük és mi van ha nem egyforma a négy nyári gumi?

Fogadjuk meg a jól ismert 7 Celsius fokos szabályt, azaz ha a hőmérséklet tartósan 7 °C fölé emelkedik, cseréljék le a téli gumikat a melegebb időben jobban tapadó és biztonságosabb nyári abroncsokra. A leszerelt téli abroncsokat (és ha a legutóbbi csere során nem történt meg, a felszerelésre váró nyáriakat is) alaposan nézzük át, látható sérüléseket, a futófelületbe vagy az oldalfalba fúródott tárgyakat keresve.

A gumiabroncs oldalfalainak végigsimításával győződjünk meg róla, hogy nem sérült-e az abroncs szerkezete. Amennyiben púposodást vagy egyéb rendellenességet találunk, az abroncs szakember általi vizsgálatra szorul. A leszerelt téli abroncsok tárolására egy hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény is meggyorsítja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a nyári abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva rajtuk.

Fontos a futófelület profilmélységének ellenőrzése: a törvényileg előírt minimális profilmélység 1,6 milliméter, de a Continental szakértői azt javasolják, hogy 3 milliméternél alacsonyabb profilmélységű nyári abroncsot már ne szereljünk vissza az autónkra. A gumik elhasználódásának lassítása érdekében érdemes változtatni azok pozícióján.

Hova rakjuk  az újabb gumit?

A Continental szakértői szerint 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre remek alkalom a szezonális csere. Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van szó.

Az abroncscserét követően nem szabad megfeledkezni ez előírt guminyomás beállításáról. Az alacsony nyomás ugyanis nem csak a gördülési ellenállást – és ezzel az autó fogyasztását – növeli meg, de az autó stabilitását is hátrányosan befolyásolja. A fokozott melegedés pedig defekthez vezethet és akár balesetet is okozhat.

Mivel egy hibátlanul felszerelt csúcsminőségű abroncs is veszíthet a beállított nyomásból, a Continental szakértői azt javasolják, hogy két-három hetenként ellenőrizzük a nyomásértékeket és amennyiben szükséges, töltsük után. A gyártók által megadott nyomásértékek az abroncsok hideg állapotára vonatkoznak, így azokat mindig elindulás előtt kell ellenőrizni. Legalább szezonális kerékcserekor a pótkerék nyomását is ajánlott beállítani és abba javasolt a gyárilag előírt nyomásnál 0,5 barral többet tölteni.

A 10 évnél idősebb abroncs cserére szorul

Régen, esetleg az autó előző tulajdonosa által vásárolt gumiabroncs esetén vessünk egy pillantás az abroncs gyártási idejét jelző DOT számra is. Az abroncs oldalfalán megtalálható jelzés első két számjegye a gyártás hetét, második két számjegye pedig a gyártás évét jelöli. Azaz egy 3709 DOT-számú abroncsot 2009. 37. hetében gyártottak. Amennyiben háromjegyű DOT-szám szerepel abroncsunk oldalfalán, az 2000. előtti gyártást jelent. A Continental szakértőinek ajánlása szerint a 10 évnél idősebb abroncsokat állapotuktól függetlenül ajánlott cserélni.