Karinthy, Arany és Camus a magyarérettségin

  •  
  •  
  •  

A középszintű magyarérettségin Karinthy Frigyes két karcolatának összehasonlító elemzése, Arany János Tetemre hívás című művének elemzése és a heroikus életfelfogásról szóló érvelés közül választhattak a vizsga második részében, közölte az eduline.hu.

A portál információi szerint Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című karcolatfüzérének két része – A jó tanuló felel és A rossz tanuló felel – az összehasonlító elemzés alapja, míg az érveléses feladathoz kapcsolódó idézet Camus Pestis című regénye. Ebben a feladatban irodalmi példák segítségével kell érvelni a heroikus életérzés mellett vagy ellen.

A szövegértési feladatnál az 1988-as Nemzeti olvasókönyv könyvismertetőjének részletét kapták a vizsgázók -  ez alapján kell válaszolniuk a feltett kérdésekre. A szöveg szerint a szerző Lukácsy Sándor azért válogatta össze az olvasókönyv szövegeit, hogy “az olvasók nemzeti öntudatát fejlessze”. Mint írja, a kötetbe nem a legszebb magyar versek és prózai szövegek kerültek be, mert ilyenből van elég, hanem a magyar történelemről és kultúráról szóló írásokat gyűjtötték egybe.

Idén középszinten 1208 helyszínen 87 324 diák vizsgázik, emelt szinten 43 helyszínen 1540. A középszintű írásbeli 240 percig tart, ezalatt a diákoknak két feladatlapot kell megoldaniuk: a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotási feladatlapra 180 percet kapnak.

A szövegértési feladatban általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete szerepel. A diákoknak ehhez kapcsolódó kérdésekre kell válaszolniuk. A szövegalkotási feladatlapon a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú feladatból választhat és 500-1500 szavas dolgozatot kell írnia.

Az emelt szintű írásbeli 240 percig tart, nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya hozzávetőlegesen 40-60 százalék. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg megírását írja elő.

Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor a diákok közép- és emelt szinten is használhatnak helyesírási szótárt.

(index.hu)