A kerékpározási lehetőségek fejlesztésével kapcsolatban kezdeményezett párbeszédet a blogján Perneczky László újpesti önkormányzati képviselő, a Klíma-és Környezetvédelmi Bizottság elnöke.
Posztjában a képviselő emlékeztet rá, hogy Magyarországon is egyre népszerűbb a kerékpározás, amely már „nem az autó nélküli szegények kissé lenézett járműve, hanem kényelmes és menő alternatív közlekedési lehetőség.” Perneczky László a következő kérdésekben kéri ki az újpestiek véleményét.
- Legyen-e Újpesten is MOL Bubi állomás?
- Szükség van-e Újpesten olyan töltőállomásokra, ahol az elektromos rollereket és bringákat lehet feltölteni?
- Terézváros támogatásokat kezdett nyújtani saját kerékpárok vásárlásához, ezzel is támogatva a helyi nem-autós közlekedést. Indítson Újpest is hasonló támogatást?
- Jó ötlet lenne a házak végében fedett és zárt kerékpártárolókat építeni?
Az Újpest Média kérdésére Perneczky László elmondta, hogy a közbringarendszert leginkább a turisták használják, de mivel többen is érdeklődtek az újpesti meghonosítás lehetőségéről, ezért érdemes róla beszélni. Az elektromos töltőállomások ötletét a képviselő támogatandónak tartja, a felmérés egyik célja éppen az, hogy kiderüljön, hányan használják ezeket az eszközöket, és mekkora igény lenne a töltőállomásokra.
A képviselő kiemelte, hogy a kerékpározás legnagyobb visszavetőjét a tárolási problémák jelentik. A nagy, 10 emeletes házakban sokan a tűzbiztos útvonalakra teszik vagy a plafonra húzzák fel a bringát – egyik sem biztonságos vagy kényelmes megoldás –, a régi építésű, garázs nélküli lakásokban pedig – jobb híján – a pincékben vannak a tárolórekeszek. Perneczky László szerint érdemes lenne kísérleti jelleggel az emeletes házsorok végébe féltetővel ellátott, kóddal vagy kulccsal nyitható – akár napelemmel felszerelt, elektromos töltőállomásos – kerékpártárolókat építeni. A tolvajok elriasztása miatt ezeket persze be is kellene kamerázni.
A Klíma-és Környezetvédelmi Bizottság elnöke a kerékpártámaszok hiányát is problémának tartja. Olyan támaszokra lenne szükség minél nagyobb számban, amelyek derékmagasságig érnek, és rendesen hozzájuk lehet lakatolni a bringát – a „kerékbedugós” tároló nem biztonságos és a keréknek sem használ. Perneczky László negatív példakánt az új Piacot hozta fel, ahol a lépcső alatt van ugyan kerékpártároló, de elég rossz minőségű, így „nem motiválja semmi arra az embereket, hogy kerékpárral menjenek a piacra.”
A képviselő szerint Hollandia lehetne a minta, ahol a metróállomásokon, pályaudvarokon százával állnak a kerékpárok a megfelelő tárolókban – ÚjpestKözpont és a Városkapu is alkalmas lenne arra, hogy P+R mellett R+R (ride + ride) funkciót is betöltsön.
Perneczky László ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a kerékpárosoknak nemcsak jogaik, de kötelezettségeik is vannak, a KRESZ rájuk is vonatkozik, de tapasztalatai szerint sokan nincsenek tisztában a szabályokkal. Ezért javasolni fogja, hogy szeptembertől az iskolákban tartsanak kerékpáros-oktatást a gyerekeknek, mert a szülők sok esetben – részben joggal – nem merik elengedni őket bringával az iskolába. A cél az lenne, a kezdőpont (kerékpártároló odahaza), a végpont (kerékpártároló az iskolánál) és a kettő közti kerékpárosbarát zóna is biztosítva legyen.