Kerékbilincs csak végső esetben

  •  
  •  
  •  

Változhatnak a kerékbilincselés szabályai Budapesten 2012 első negyedévében, ha a képviselők elfogadják Tarlós István főpolgármester előterjesztését a Fővárosi Közgyűlés augusztus 31-i ülésén.

A koncepció lényege, hogy kerékbilincselésre csak a legszükségesebb esetben kerülhessen sor, mivel nem szeretnék a szabálytalankodó járművet a szabálysértés helyén “konzerválni”; az üzemképtelen, valamint a közúti forgalom biztonságát, a közbiztonságot veszélyeztető járműveket elszállíttatnák, és erről a kerületekkel is meg szeretnének állapodni.

Kezdeményezik a jogszabályok olyan célú módosítását is, hogy a fővárosi önkormányzat főjegyzője is első fokú szabálysértési hatóságnak minősüljön, mivel jelenleg a felügyelet, illetve általában a fővárosi önkormányzat által kezdeményezett szabálysértési eljárásokban kiszabott bírságok is a kerületekhez folynak be.

Tarlós István az előterjesztésben hangsúlyozza, Budapesten nem egységes a kerékbilincselés és a járművek elszállításának gyakorlata, mert a kerületekkel különböző megállapodásokat kötöttek. Az I., a  XIII., a XIV., a XV., a XVI., a XIX., a XX. és a XXIII. kerületben a Fővárosi Közterület-felügyelet valamennyi közterületen eljárhat a megkötött megállapodás szerint. A II., az V., a VI., a VII., a IX., a X. és a XVIII. kerületben csak a főváros tulajdonában lévő közterületeken járhatnak el, míg a IV., a XVII. és a XXII. kerületben csak kerékbilincselésre jogosult a felügyelet. A III., a VIII., a XI., a XII. és a XXI. kerületben viszont a felügyeletnek semmilyen jogköre sincs.

Amennyiben a közgyűlés elfogadja a koncepciót, úgy a közbeszerzések, a humán- és anyagi források megteremtése miatt a legkorábbi hatályba lépés időpontja az előterjesztés szerint 2012 első negyedéve lehet.

A főpolgármester szerint Budapest közlekedésében jelenleg kaotikus állapotok uralkodnak, tarthatatlan az a helyzet, hogy a közlekedési szabálytalanságok legkirívóbb szabálysértői alig, vagy egyáltalán nem vonhatók felelősségre. A közlekedést zavaró jelenségek megszüntetése, a parkolási fegyelem és a főváros áteresztő képességének javítása érdekében egységesebbé, átláthatóbbá, ellenőrizhetőbbé kell tenni Budapest közterületein a szabálytalanul várakozó üzemképtelen, és a közúti forgalom biztonságát, a közbiztonságot veszélyeztető gépjárművek elszállítását, valamint a szabálytalanul elhelyezett gépjárművek kivételes esetben történő kerékbilincselését – fogalmazott Tarlós István.