Kamatok nélkül is 8,1 milliárd forintos kötbért igyekszik behajtani a BKV a metrószerelvények felújítása kapcsán az orosz Metrowagonmast (MWM) vállalaton. A közlekedési vállalat még 2019 februárjában perelte be a céget, mivel az nem volt hajlandó megfizetni a fővárosi közlekedési cég által követelt kötbért, emlékeztet a Népszava.
Az oroszok a kezdetektől makacsul vitatják ennek összegét. Az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért, akkori áron mintegy 69 milliárd forintért vállalkozott az orosz gyártó. De Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató már három évvel ezelőtt azt írta Bogatirjev Borisz Jurjevicsnek, az MWM vezérigazgatójának, hogy a
„Metrowagonmas a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette”.
Akkor még csak 850 millió forintot követeltek a vállalattól.
A BKV kárigénye az újabb hibák észlelése, illetve a javítás idejére kieső járművek után felszámolható kárátalány miatt nőtt a többszörösére.
Így március végére – kamatok nélkül – meghaladta a 23 millió eurót, ami a jelenlegi euró árfolyamon számítva
8,1 milliárd forintnak felel meg.
A kamatokon kívül ebben az összegben a kieső reklámbevétel sincs benne. A szerződés szerint ugyanis a metrószerelvények reklámfelületeinek kialakítása is az orosz gyártó feladat lett volna.
A teljes kárigényből az orosz cég mindössze 1,2 millió eurót (430 millió forintot) ismer el,
ami a kár alig 5 százaléka.
A korábbi egyeztetéseken ugyan felmerült, hogy a légkondicionálók utólagos beszerelésével, kvázi barter jelleggel rendeznék a dolgot,
a BKV és a városvezetés 6,8 milliárd forintnak megfelelő kötbér megfizetését követeli a perben.
A jogvita azonban lassan holtpontra jut. Egy belső irat szerint a keresetlevelet az Igazságügyi minisztériumon keresztül, nemzetközi jogsegély útján kellene kézbesíteni az MWM-nek, ami a mai napig nem történt meg.
A BKV a 2015-ös szerződés jótállási biztosítéka felől is igyekszik érvényesíteni az érdekeit, ám ez komoly kockázatokat rejt magában. A bankgaranciák jelenlegi értéke csaknem 3,8 milliárd forint, amelyből a közlekedési cég az 1,6 milliárd forint értékű járműállási kárátalányt lehívhatónak találta.
Ám az ügyvédi szakvélemények szerint az orosz gyártó perben követelhetné vissza az összeget, sőt további kárigénnyel is felléphet.
A per kimenetele ráadásul nagyban függ attól, hogy a bíróság a jótállási igények szűkebb vagy tágabb jogi értelmezését fogadja el. A fenti kockázat mellett az is felmerült, hogy a bankgarancia lehívása esetén megromlik a kapcsolat az MWM-mel és a cég nem teljesíti jótállási kötelezettségeit, így például a rozsdásodásból eredő javításokat és cseréket, de akár ellenségessé válhat más ügyekben is, mint például a szerelvények klimatizálásában, amelyhez hozzá kellene járulnia.
Most a per elakadása miatt merült fel ismét ez az egyszer már elvetett lehetőség, tekintve, hogy a bankgaranciák már nem sokáig lesznek elérhetőek a BKV számára.
A közlekedési vállalat a Népszavának úgy nyilatkozott: BKV Zrt. minden esetben a szerződéses kereteket betartva jár el, ennek megfelelően fogja kezelni a bankgarancia kérdését is.