Már nem sci-fi történet

  •  
  •  
  •  

A szeptemberben 25. jubileumi tanévét kezdő Babits Mihály Gimnázium nevelőtestülete nem a retró jegyében készül a szeptemberre. Az elképzelések szerint a következő tanév első félév kísérleti korszaka után a második félévtől „hivatalosan” is életbe lép az elektronikus napló, amely nemcsak az érdemjegyek bejegyzésére szolgál, több ennél: a naprakészséget, pontosságot jelent az 570 diákot fogadó, négy- és nyolcosztályos képzést nyújtó iskola adminisztrációs rendszerében. Ennek érdekében valamennyi tanár tanévkezdésre egy netbook számítógépet kap, azzal megy majd a tanítási órákra. Negyedszázada ez valóban sci-fi-be illő történet lett volna.

         Az önkormányzat támogatása nélkül tervünket nem tudtuk volna megvalósítani- avat a részletekbe dr. Kövesdi István igazgató. Hiszen hiába a kor követelményeit tükröző elgondolás, ha nincsenek meg hozzá az anyagi lehetőségek. Igyekeztünk szisztematikusan tervezni, több éven át lépésről-lépésre haladni. Az előkészítésben magunkra, az iskola alapítványára támaszkodtunk, amelynek segítségével még 2010-ben megindult iskolánkban az informatikai fejlesztés: kábel nélküli internetes rendszert építtettünk ki az iskola épületében. Bár a WiFi rendszer egyfajta kényszer is volt az iskolaépület nagysága miatt, előnye azonban óriási, kollégáim minden tanteremben használhatták az internet adta lehetőségeket. Növeltük a tanárok által használt gépek számát, így a tanári szoba mellett néhány szertárban és a kisgimnazisták által használt kisépület tanári szobájában is van számítógép.
         A WiFi-től hogyan jutottak el az elektronikus napló gondolatáig?
         Magyarországon, sőt Újpesten is néhány oktatási-nevelési intézmény használ már elektronikus naplót. Ehhez a műszaki feltételeket mint említettem, megteremtettük. Szükségünk volt továbbá a gyakorlatban már bevált, jól és megbízhatóan működő szoftverre. Partnerre leltünk egy a szervert  szegedi bázisán működtető cégben, az SNW elnevezésűben, így áprilistól elindíthattuk az elektronikus napló próbaüzemét- amely megnyugtató eredményt és teljes sikert hozott. A rendszer folyamatos működéséhez továbbra is az iskola alapítványa jelenti az anyagi forrást, ám bebizonyosodott az is, ahhoz, hogy valamennyi tanár a tanítási órákon tudja a tananyagot, az órai munkát, az ábrákat a számítógép segítségével illusztrálni, a megszületendő érdemjegyeket és a hiányzásokat rögzíteni, ehhez saját használatú netbook-ra van szükség. Azt tudtuk: a fejlesztés kétharmadnyi részét meg tudjuk oldani. A hiányzó egyharmadnyi összeghez reméltünk segítséget az önkormányzattól.
         Milyen összegű fejlesztésben gondolkodtak és miként ?
         Az elmúlt években iskolánk a költségvetési keretet nem átlépve gazdálkodott, ennek azonban az volt a következménye, hogy nagyobb beruházásról nem is álmodhattunk. A mintegy 3,9 milliós fejlesztés egyik forrása továbbra is a gimnázium alapítványa, amelynek kuratóriuma 1,3 millió forinttal támogatta a tervet. További 1,4 millió az Oktatási Minisztérium 2010. évi informatikai pályázatán elnyert összeg, amelyet normatív alapon vehetett igénybe a gimnázium. Terveinkbe beavattuk az iskolát fenntartó önkormányzatot, nevezetesen dr. Trippon Norbert alpolgármester urat, aki támogatta a projekt befejezését azzal, hogy a hiányzó 1,2 millió forintos támogatást megítélte számunkra. A segítség olyannyira gyors volt, hogy 27 darab netbook, a beszerezni kívánt mennyiség  2/3 része már az iskolában van, nyáron „életre kelnek” és a tanév rajtjára kerülnek a kollégákhoz.
         Ezek szerint az osztálynaplóknak lassan a múzeumban lesz a helyük?
         Ahogy mondja: lassan. Hiszen fél évet szánunk arra, hogy valamennyi kolléga begyakorolja a műveleteket és nemcsak az érdemjegyek tárolására, hanem számtalan lehetőségként például az információáramlásra, az adminisztrációra, avagy a helyettesítések, heti órarendek változásaira is használni tudjuk. Reményeink szerint a második félévtől feloldhatjuk a próbaüzemet. A tanév eleji szülői értekezleten a szülőkkel is megbeszéljük az elektronikus napló előnyeit, kezelését.  Természetesen nem kötelezhetünk senkit arra, – s nem is célunk - hogy otthonába számítógépet vegyen és internet felhasználó legyen. Akinek erre sem otthon, sem a munkahelyén nincs lehetősége, nem kerül hátrányba: számukra marad az ellenőrzőkönyv, mint a diák előmenetelének papíralapú forrása.