Mi legyek, ha nagy leszek?

  •  
  •  
  •  

Novemberben Mesterségek címmel projekthetet tartottunk az iskolánkban. A nálunk végzett gyermekek nagy része várhatóan valamilyen szakmát fog tanulni a 8. osztály elvégzése után. Sajnos egyre tájékozatlanabbak a tanulók, amikor eljön a pályaválasztás ideje. Nagyon nehéz okos tanácsot adni a kiforratlan, bizonytalan elképzeléssel bíró nebulóinknak, hogy milyen szakma felé orientálódjanak.

Tétovaságuk fő oka az, hogy valójában nem is ismerik, milyen szakmák léteznek, mi az, amire esetleg ők is képesek. Ez a hét ebben nagy segítségükre szolgált, hisz sok oldalról megismerhettek néhány mesterséget. Célunk minden esetben az, hogy a képességeiknek és lehetőleg az érdeklődési körüknek megfelelő szakma felé irányítsuk őket.

Segít a tapasztalás
Mivel a speciális iskolában tanuló gyermekek sajátos nevelési igényűek is, nagy hangsúlyt kell fektetnünk a megismerési módokra. Ennek legsikeresebb formája a megtapasztalás, a cselekedtetés. Ezért a Mesterségek projekthét keretében igen változatos programok voltak. Ráhangolódás céllal több kisfilmet is megnéztünk. Az alsó tagozatosak a Tesz-vesz város sorozatból, a felsősek pedig a Hogyan készül? című népszerű dokumentumfilmeket nézték. Látogatást tettünk két speciális szakiskolában is. A kisebbek a XV. kerületi Száraznád NOK-ban voltak, ahol a kereskedő szakmával ismerkedhettek meg. Nagyon lelkesen készültek az ottani kollégák és diákok. A kicsiknek nagyon nagy élmény volt, hogy igazi pénztárgépet kezelhettek, igazi boltban vásárolhattak.

Kérdezhettek is
A felső tagozat az Újbudai Speciális Szakiskolában voltak, ahol több szakmát is bemutattak nekik az ottani tanárok és diákok.
Az alsó tagozatosak osztályonként választottak mesterséget. Pl. szakács, cukrász, asztalos, fazekas, kertész, pék, virágárus szakmát ismertek meg. A felső tagozatos tanulók érdeklődés szerint jelentkezhettek a felkínált szakmákkal kapcsolatos tevékenységre. Egész héten szorgalmasan folyt az alkotómunka kőműves, kertész, asztalos, hidegburkoló, varró, cukrász és szerelő mesterséggel kapcsolatban.
Feladat volt az is, hogy keressenek fel újpesti kisvállalkozókat, aki fogadják a csoportokat, és be is mutatják nekik a mesterségüket, a tevékenységi körüket. A tanulók előre tájékozódtak az adott mesterséggel kapcsolatban és kérdésekkel is készültek.

Segítő szándékkal, szeretettel
Nagyon jó érzés volt, hogy a kerületben ennyi segítő szándékú ember dolgozik, akik önzetlenül támogatták a mi projektünket. A gyerekek köszönetük jeléül egy saját kezűleg készült ajándékot adtak cserébe.
A logopédiai 1. osztály egy asztalos műhelyben volt a Templom utca 9.-ben.
 - Barátságosan fogadtak minket, megmutatták a műhelyt, a szerszámokat, az alapanyagokat. A gyerekek kérdezhettek, kedvesen válaszoltak mindenre. Megnéztünk egy már majdnem kész asztalt, megmutatták hogyan fűrészelnek. Mindenki kapott egy fadarabot és csiszolópapírt ajándékba. Az osztályból mindenki készített egy rajzot, amit a végén átadtunk és megköszöntük, hogy fogadtak minket.

Hörcsögök, tengerimalacok
– A logopédiai 2-3. osztállyal  a SZAKI AGI nevű Gábor László utca 5. szám alatti kisállat kereskedésben voltunk. A fiatalember – az üzlet tulajdonosa – barátságosan fogadott. Az üzlet picike, akváriumokkal teli. A gyerekeknek tetszettek a cseppnyi ékszerteknősök, a vízi agáma, és a leguán. Láttunk hörcsögöket – 3 terráriumban voltak-, és tengerimalacot is. Az üzletben hüllőkön és halakon kívül állateledelt,- tücsköket – láttunk valamint különböző almokat, akvárium és terrárium berendezési tárgyakat. A tulajdonos készségesen válaszolt a gyerekek kérdéseire.

– Az 1. osztállyal a Szent István téri piacon fellelhető 105. sz. Lacikonyhát látogattuk meg. Azért ezt a helyet választottuk, mert a “szakács” mesterség rejtelmeivel foglalkoztunk egész héten.
A gyerekeket Éva néni (iskolánk egyik volt diákja) ismertette meg az itt árusított ételek elnevezésével és vethettünk egy pillantást a konyhára is (persze csak messziről), ahol a sok finomság készült. A diákok bátran kérdezhettek, szívesen és mosolyogva válaszoltak rá az ott dolgozók. A beszélgetés végén finom lángost ettünk.

Virág és nápolyi
A 2. osztállyal a virágpiacon jártunk. A virágárus néni nagyon kedvesen fogadott minket, és kérdéseinkre minden virág nevét megmondta. Azt is megmutatta, hogyan kell szép csokrot készíteni.

A 3. osztály Szélesi Szabolcs nápolyi készítő műhelyében jártunk. A vállalkozás 1970 óta működik. A bácsi megmutatta a régi gépeket is. Sok érdekeset mesélt a nápolyi készítéséről. A végén mindenki választhatott nápolyit!

A 4.osztály tanulói egy varrodát látogattak meg. A néni megmutatta a gépeket, a gyerekeknek szívesen válaszolt minden kérdésre.

A felső tagozat három csoportra oszlott:
A  felsős fiúk nagyobbik részével a Nádor utcában lévő egyik gumis műhelyt vettünk célba. Vitek Ferenc úr, a tulajdonos lelkesen fogadta az érdeklődő nebulókat. Megismerkedhettünk a különféle gumikkal, érdekes gépekkel, szerszámokkal, Közelről megcsodálhattuk a gumicsere csínját-bínját. A legizgalmasabb mégis a centrírozás volt, amit a gyerekek ki is próbálhattak. Köszönet Vitek Ferenc úrnak és lelkes kollégájának, akik a kedvünkért hosszú bogozás után még egy hólánc felrakást is demonstráltak nekünk!

Mint Holle anyó
A lányokkal a Nádor utcában lévő Paplankészítő és tolltisztító műhelyt látogattuk meg. A tulajdonos hölgy lelkesen beszélt a ritka, de szép hivatásáról, a vállalkozásuk történetéről. Megismerkedhettünk a paplankészítés fortélyaival, a tolltisztítógép működésével. A néni igazi pelyhet is bemutatott nekünk. A lányokat annyira érdekelték a különféle munkafolyamatok, észre sem vettük, hogy már egy órája beszélgettünk, szemlélődtünk. Üvegképpel köszöntük meg a kedvességet.

A fiúk másik csoportja Anda és Társai nevű kárpitos és asztalos műhelyben voltak  a Nádor utcában. Megnézhették a különféle asztalos és kárpitozó szerszámokat, belepillanthattak a munkafolyamatokba. Nagyon kedvesen és türelmesen válaszoltak minden kérdésünkre. Búcsúzáskor szinte minden gyerekben megérett az elhatározás: kárpitos akar lenni!

Köszönet a segítőknek
A hét folyamán minden csoport készített vagy tanult valamit, amit be tudtak mutatni a projektzáró napon az iskola többi tanulójának. Vidám hangulatban telt el a projektzáró. Az elkészült dolgokból kiállítást rendeztek be a kollégák, amit minden osztály megtekintett. Lehetőséget adtunk a szülőknek is, hogy megismerkedhessenek a gyermekek munkáival.
Ezúton köszönjük a készséges vállalkozóknak a segítségét! Nagyon elfáradtunk mindannyian, de hasznos és tanulságos volt ez a Mesterségek projekthét!

Körtélyesi Andrea gyógypedagógus