•  
  •  
  •  

Az elmúlt években Újpesten is megnőtt a katalizátorlopásos esetek száma. De miért olyan népszerű az ilyen típusú alkatrészlopás?

A Totalcar még februárban készített egy remek összeállítást arról, miért egyre népszerűbb, és főleg anyagilag jövedelmezőbb a katalizátorok autókról történő lefeszegetése.

A magyarázat lényege a következő:

világpiaci szinten egyre drasztikusabban csökken azoknak a nemesfémeknek – platina, ródium, palládium – a mennyisége, amelyekre az alkatrész működéséhez szükség van.

Ezzel szimultán természetesen az áruk is növekszik, ami magával hozza, hogy a tolvajok is egyre buzgóbbak lesznek, sőt adott esetben egyre nagyobb kockázatokat is bevállalnak a remélt haszonért cserébe. Bár hivatalos hazai statisztika egyelőre nincs az ilyen bűncselekmények esetszámáról, a bűnügyi híreket figyelve egyre gyakrabban találkozunk a katalizátorlopás jelenségével.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az egyes katalizátorok értékét az állapotuk, a bennük található nemesfémek aktuális árfolyama és a hozzájuk tartozó autó típusa határozza meg, így minden eladott darabnak egyedi ára van.

Lopott katalizátorok egy furgon hátuljában

Különösen nagy veszélyben vannak a hibrid autók, mivel amíg az akkumulátoruk dolgozik, a katalizátor a motorral együtt pihen, tehát ezek katalizátorai nagyságrendekkel jobb állapotban maradnak, mint a hagyományos gépjárművek esetében. Ráadásul a hibridek katalizátorai több nemesfémet is tartalmaznak.

Ráadásul a szabályozás és a gyártás hiányosságából fakadóan nincs lehetőség az alkatrész eredetének beazonosítására (bár egyes autógyártók már felismerték a problémát, és igyekeznek egyedi azonosítóval ellátni a katalizátorokat, ez egyelőre korántsem bevett gyakorlat). Így a kereskedőknek nincs túl sok mérlegelési lehetőségük, ha valaki lopott alkatrésszel állít be hozzájuk, a tolvajoknak pedig leginkább a tettenéréstől kell tartaniuk.

Egy tapasztalt tolvaj percek alatt képes leszerelni egy katalizátort. Védekezni egyelőre a legjobban úgy lehet ez ellen, hogy lehegesztjük az alkatrész rögzítőcsavarjait. Tökéletes védelmet ez sem nyújt, de arra elég lehet, hogy az elkövető dolgát megnehezítse, és vagy eltántorítsa a lopástól, vagy növelje a tettenérés valószínűségét.

A Toyota egyébként egy ideje egy alvázhoz rögzített, Catloc nevű védőpanelt kínál a tolvajok elleni védekezéshez, ami pajzsként védi a katalizátort, és akár hosszú percekkel is megtoldhatja az alkatrész leszerelésének idejét.

A katalizátor egyébként az egyik legfontosabb szerepet játssza egy autó károsanyag-kibocsátásának kezelésében. Az alkatrész méhsejtszerkezetű, nemesfém bevonatú magja vízgőzzé, nitrogénné, oxigénné vagy széndioxiddá alakítja a káros kipufogógázok jelentős hányadát.

, , , , , , ,