Négysávos lett a Váci út

  •  
  •  
  •  

Négysávosra bővítették a Külső Váci utat a Fóti út és a Szilas patak közötti szakaszon. A hivatalos átadáson, a jelzőlámpák bekapcsolásánál jelen volt Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere és dr. Trippon Norbert, Újpest alpolgármestere.
A kétszer két sáv elkészülte 1600 méteren a jelzőlámpás kereszteződéssel együtt közel 1,2 milliárd forintba került, ebből 209 millió forintot a Fővárosi Önkormányzat finanszírozott, 961 millió forintot pedig a kormány biztosított a munkálatokhoz.

A főváros által biztosított összeg a „Budapest teljes körű csatornázása” elnevezésű projekt első programjaként a nagy átmérőjű csatornaépítésre volt elegendő. A további összeget – ez tartalmazza az egyéb közműépítéseket is, mint a víz, gáz és elektromos vezetékek kiépítését – a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium álltal.

A közműmunkálatok 2008. április végéig tartottak, azt követően kezdődhetett meg az út kiszélesítése. Az út átadását úgy ütemezték, hogy a forgalomba helyezés mindenképpen megelőzze az M0 autóút északi szektorának forgalomba helyezését. Mostantól a Fóti út és a Bagaria utca között négy sávon haladhatnak a járművek. Szeptemberben készül el a tervek szerint az M0 északi szakasza, addigra a Váci út fennmaradó részét is átadják majd. Mindezek része annak az útfelújítási programnak, aminek keretében eddig 400 km út újult meg. A főpolgármester szerint ebben az évben viszonylag kevés utat építettek, mivel a metróépítés, valamint a rakpart lezárása miatti torlódások nem teszik lehetővé, hogy 2008-ban a szokásos évenkénti száz kilométeres szakasz megépüljön. Tanulva az előzményekből valamint a tapasztalatokból Demszky Gábor ígérete szerint alaposabban megtervezik a jövőben az útfelújításokat, az azzal kapcsolatos lezárásokat, stb.

Úthálózatban gondolkodnak

– A Váci út kétszer két sávosra bővítése a hozzá tartozó közműépítésekkel együtt egy 2003-as, négyoldalú megállapodáson alapult, amely köttetett Újpest Önkormányzata, a Fővárosi Önkormányzat, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt (korábban Nemzeti Autópálya Rt.) között. Ebben az évben ez a főváros legjelentősebb útfelújítása. – fogalmazott Demszky Gábor.

Mint azt a főpolgármester elmondta, 2003-ban kereste meg Újpest önkormányzatának vezetése a Fővárosi Önkormányzatot az M0-ás autópálya a kerületet érintő szakaszának elkészülésére számítva. A kerület vezetői leszögezték, hogy az M0 egyrészről javít a közlekedésen, mégis bizonyos kerületrészen nagyobb átmenő forgalommal jár majd. Ezért az M0 építéséhez szükséges engedélyek megadását Újpest feltételekhez kötötte. Egy ilyen feltétel volt például a magyar állam finanszírozásában a Külső Váci út kiszélesítése, valamint az, hogy a főváros megépíti a Szilágyi út egy szakaszát. Az a cél, hogy ne csak egy M0 új útszakasz kerüljön átadásra, hanem mindez egy fővárosi úthálózat szerves része legyen. Fontos ez többek között azért, mert a motorizációs robbanás következtében megtöbbszöröződött a Budapesten áthaladó gépkocsik száma. Most naponta átlagosan 1,2millió gépkocsi halad a fővárosban.

Demszky Gábor hozzátette, hogy mindezekkel együtt a tömegközlekedést is fejleszteni kívánja a főváros, továbbá a belvárost kellene tehermentesíteni, amihez elengedhetetlen az elkerülő útvonalak létrehozása. Természetesen az elkerülő utakat is valami módon be kell hozni a városba, például meg kell teremteni az M0 autóút és a Hungária gyűrű közötti kapcsolatokat. Tehát minden útépítésnél egyben a jövőt is tervezni kell oly módon, hogy mi lesz az adott út szerepe a kapcsolódó úthálózat részeként. Az állammal és a kerülettel közös megállapodás is ezen célokról is szólt.

Forgalomnövekedésért kompenzáció

– Nagyon nagy öröm számunkra a Váci út felújítása és átadása, mivel Újpest a következő évtizedben egy nagy ugrást kíván végrehajtani a fejlődés terén. – mondta dr. Trippon Norbert a beruházás kapcsán – Új főteret, új uszodát és új élményfürdőt kívánunk építeni. Ezek azonban csak akkor valósulhatnak meg, ha megfelelő infrastruktúra, megfelelő úthálózat veszi körül Újpestet. Ezért is nagyon örülünk a Megyeri híd megépítésének, a korábbi esztendő azon projektjének, ami a Váci út Fóti út és Megyeri út közötti szakaszának a felújítására vonatkozott, méginkább a mostani szakasz elkészültének. – majd hozzátette az alpolgármester: – Ugyanakkor engedjék meg, hogy megjegyezzem, Újpest a várható forgalomnövekedés miatt valamifajta kompenzációt szeretne a fővárostól. Itt elsősorban a Görgey Artúr út újpesti felújításában szeretnénk kérni a főváros és a kormány segítségét.

Dr. Trippon Norbert alpolgármester újságírói kérdésre elmondta, körülbelül fél évvel ezelőtt az újpesti önkormányzat elkészítette Újpest városára vonatkozó rendszertervét, amely tartalmazott bizonyos közlekedési prognózisokat is. Ezek szerint körülbelül 30-40 százalékos forgalomnövekedés várható a Megyeri híd átadását követően a Váci út adott szakaszán, de hozzá tartozik az igazsághoz, hogy ezzel együtt más szektorokban forgalomcsökkenés következik majd be. Az, hogy valójában milyen mértékű forgalomnövekedés és máshol –csökkenés valósul majd meg, az a híd átadását követően derül ki. Az Újpesti Önkormányzat elsősorban az újpesti lakosság érdekeit kívánja szolgálni, ezért továbbra is azért küzdenek, hogy Újpesten további forgalomtechnikai fejlesztések legyenek, mint például a Görgey Artúr út felújítása, a Duna sor út távlati felújítására is szeretnének ígéretet kérni, valamint néhány helyen körforgalmi csomópontokat szeretnének kialakítani.

Környezeti hatások

A Külső Váci út Fóti út és Szilas patak közötti szakaszának korszerűsítése során a zajvédelemről sem feledkeztek meg a tervezés során. Passzív zajvédelemre törekedtek, ami a zaj forrásának, azaz a lakóházak nyílászáróinak korszerűsítését – szükség szerinti cseréjét vagy felújítását – jelentette a kibővített útszakasz felőli részeken.

A környezetvédelem részeként az út mellett szabadon maradó felületek kertészeti rendezését végezték el, így fákat, bokrokat ültettek, továbbá füvesítettek.

Az M0 útgyűrű egyik legfontosabb elvárt funkciója a Fővárosi Önkormányzat szerint, hogy a nemzetközi és az országon belüli tranzitforgalmat elvezesse és távol tartsa a belső városrésztől. Emellett a körgyűrű által érintett kerületek és az agglomeráció kapcsolatát is elősegíti, továbbá előrelépést jelent azon irányba, hogy a meglévő és tervezett gyorsforgalmi utak hálózattá szerveződhessenek.

A Fővárosi Önkormányzat előrejelzései szerint a Megyeri híd hivatalos átadása után várhatóan körülbelül 20 százalékkal csökken majd az Árpád híd, valamint a Szentendrei és a Váci utak jelenlegi forgalma. A terveknek megfelelően közvetlen kapcsolat létesül Óbuda és a budai agglomerációs kerületek, valamint a pesti oldal között. A Megyeri híd kivitelezési munkálatait augusztus végéig fejezik be várhatóan, ekkorra tervezték ugyanis a műszaki átadás-átvételt. Ezt követően szeptember végén, október első napjaiban lehetséges a forgalomba helyezés.