A BKK mint a főváros közlekedésszervezője az elmúlt években több intézkedést vezetett be, amelyeknek eredményeként jelentősen növekedett a budapesti tömegközlekedésből származó menetdíjbevétel: 2010 óta egy évre vetítve mintegy 10 milliárd Ft növekedést ér el a társaság. A kiugró teljesítménynek több oka is van.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a 10%-os bérletárcsökkentés, az új buszok okozta minőségemelkedés, az új jegy- és bérletautomaták, az új ügyfélközpontok és a szigorúbb ellenőrzés hatására 20%-kal növelte bevételét jegyértékesítésben, mely az elmúlt évek intézkedéseinek, fejlesztéseinek köszönhető. Az idei adatok 5,4%-kal jobbak a tavalyi év azonos időszakáéhoz képest, vagyis 2,5 milliárd Ft-tal több jut közlekedésfejlesztésre Budapesten. A 2010-ben elért 49,5 milliárd Ft-hoz képest várhatóan 59,5 milliárd Ft rekordbevételt könyvelhet el a BKK az elmúlt évek munkájának eredményeként.
A BKK mint a főváros közlekedésszervezője az elmúlt években több intézkedést vezetett be, amelyeknek eredményeként jelentősen növekedett a budapesti tömegközlekedésből származó menetdíjbevétel: 2010 óta egy évre vetítve mintegy 10 milliárd Ft növekedést ér el a társaság. A kiugró teljesítménynek több oka is van:
- márciusban új jegyautomaták érkeztek Budapestre, amelyeknek száma hamarosan eléri a 300-at. Olyan helyszínekre is telepítettek belőlük, ahol korábban nem volt bérletpénztár. Újpesten belül ilyen például az Árpád üzletház vagy Káposztásmegyeren az Óceánárok utcai villamosmegálló. A jegyautomatákat a BKK honapján lévő térkép is jelöli.
- szintén a hatékonyabb értékesítést segítette elő az új ügyfélközpontok megnyitása, a pénztárak meghosszabbított nyitvatartási ideje, és a járművezetői jegyértékesítés kiterjesztése is,
- hatékonyabbá váltak az ellenőrzések és szélesebb körben vezették be az elsőajtós felszállási rendszert,
- növekedett a szolgáltatási színvonal: több mint 330 vadonatúj és 200 újszerű, kifogástalan műszaki állapotú autóbusz állt forgalomba a fővárosban. (Újpest tavaly májusban az elsők között kapott a vadonatúj Mercedes Citaro típusú alacsonypadlós buszokból. Idén szeptember elsejétől a 147-es és a 220-as vonalon kizárólag alacsonypadlós járművek közlekednek és szeptember 15-ével elindult a Megyeri hídon át közlekedő 296-os járat.) Szintén fontos fejlesztés, hogy teljesen lecserélték a 2-es metró szerelvényeit, valamint elindult az M4-es metró. A szolgáltatás fejlesztése is hozzájárulhatott az utasszám növekedéséhez.
A BKK megalakulásával, a 2010 előtti évek folyamatos drágulásait követően három évig nem emelkedtek a jegy- és bérletárak az infláció és az áfakulcs emelkedése ellenére sem. 2014-ben a természetes személyek által vásárolható bérletek ára 10%-kal csökkent, a teljesárú bérlet így 9500 forintba kerül. 2014 első három negyedévében a menetdíjbevétel már 5,4%-kal meghaladta az előző év azonos időszakának bevételét. Ezen belül mind az árcsökkentéssel érintett bérletek, mind pedig a változatlan áron forgalmazott jegyek, egyéb bérletek eladott darabszáma is jellemzően kedvezőbben alakult.
- A vonaljegy típusú jegyek eladott mennyisége (32.643.924 darab) mindösszesen közel 1,4 millióval, 4,4%-kal haladta meg az előző év azonos időszakáét.
- A napijegy típusú termékekből – a kedvezményes csoportos tanulójegy kivételével – többet értékesítettünk, mint egy évvel korábban.
- A tavaly júliusban bevezetett 5/30 BKK napijegy a vártnál jóval kedvezőbb fogadtatásban részesült (33.608 db).
- Kiemelkedő a Budapest 24 órás (526.859 db) és az új csoportos 24 órás jegyek (84.396 db) eladása is.
- A bérletek forgalma (6.045.853 db) 9,2%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának adatait.
- A teljes árú bérletek forgalma (3.292.514 db) jelentős mértékben nőtt; az előző év azonos időszakához képest 321 ezer darabbal (10,8%-kal) vásároltak többet.
- A bevételek növekedése a BKK elmúlt két évben szisztematikusan felépített és végrehajtott értékesítési stratégiájának köszönhető – ezt igazolja, hogy hasonló növekedési trend más közép-európai nagyvárosokban nem figyelhető meg. Ma már könnyebben lehet jegyet vásárolni, hatékonyabbá vált az ellenőrzés, eközben minőségi és mennyiségi szempontból is javult Budapest közösségi közlekedése. További fejlődést hozhat az elektronikus jegyrendszer kiépítése, mely több mint egyéves beszerzési eljárást követően a kivitelezési szakaszba lépett, és kiépülése után várakozásaink szerint mintegy évi 5 milliárd forint többletbevételt fog hozni. Az elért eredmények jól láthatók más nagyvárosokkal való összehasonlításban is.