Április 2. és június 14. között a Budapest–Esztergom-vasútvonal felújítása miatt a teljes vonalon pótlóbuszok közlekednek, amelyek az Árpád hídi autóbusz-állomásról indulnak. Mivel a vonatpótlók rövidebb útvonalon érik el a végállomást, átmenetileg a díjszabás is kedvezőbbé válik, Újpest helyett viszont az Árpád hídnál kell felszállni.
A felújítás sajtótájékoztatóján elhangzott: a teljes vonalon közlekedő pótlóbuszok összességében rövidebb útvonalon közlekednek, díjszabásuk április 5-től a Volánbusz 800-as járataihoz igazodik, és valamivel kedvezőbb lesz. Mindez azt is magával vonja, hogy néhány budapesti megálló ideiglenesen „kiesik”, ilyen például Rákosrendező és Angyalföld állomás, a Nyugati pályaudvar, és Újpest Városkapu helyett pedig a pótlóbusz induló végállomásán, az Árpád hídi Volánbusz-pályaudvaron kell felszállni. Változás még, hogy a Volánbusz 830-as járatán a Pilisvörösvár és Solymár közötti szakaszon elfogadják a vasúti bérleteket, a vonatjegyek helyett viszont ugyanúgy buszjegyet kell venni. Vasúti jegy az Árpád hídhoz kihelyezendő pénztárban is kapható lesz, Újpest Városkapu megállóhelynél pedig változatlan nyitva tartás mellett lehet megváltani.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. uniós források segítségével újítja fel a Budapest–Esztergom-vasútvonalat. A rekonstrukció keretében tizenhat állomáson és megállóhelyen épül új peron, perontető, továbbá korszerűsödik az utastájékoztatás, a térvilágítás és a vasúti pályatest. A NIF Zrt. beruházásának befejezését követően a jelenlegi másfél órás menetidő harminc perccel csökken, a vasúti közlekedés összességében színvonalasabbá, komfortosabbá és biztonságosabbá válik.
A Szentendrei út és Pilisvörösvár közötti szakaszt kétvágányúsítják, a vágányépítési munkálatok befejezésével pedig a MÁV egy külön projekt keretében villamosítja a Rákosrendező–Esztergom közötti szakaszt, és új motorvonatokat szerez be.
Az ötvenhárom kilométer hosszú vasúti pálya, amely 60-100 kilométeres óránkénti sebességet tesz lehetővé, három részben újul meg:
- a munkálatok a Pilisvörösvár–Piliscsaba–Esztergom-szakaszon már tavaly első félévben megkezdődtek;
- a Piliscsaba–Esztergom közötti fejlesztés 2013 nyarára fejeződik be, ezen a szakaszon 2013. június 15-től újra vonatok járnak;
- a Piliscsaba–Pilisvörösvár-szakasz munkálatai a 2013. év végére befejeződnek, az autóbuszos pótlás 2013. szeptember 2-tól megszűnik;
- az Északi Vasúti Duna-híd–Pilisvörösvár-szakasz előkészületi munkálatai tavaly év végén megkezdődtek, ez a szakasz jövő nyárra készül el.
A teljes felújítás részeként összesen 288 fát, 11 455 cserjét, valamint 56 fenyőt is telepítenek. A vonatok legkorábban 2014 nyarától járhatnak a teljes vonalon, a teljes beruházás nettó 44,5 milliárd forintba kerül.
M. Orbán András