Reagálás a BKV-Figyelő „Rácsukta az ajtót a babakocsira” című cikkére

  •  
  •  
  •  

Az esetet a Budapesti Közlekedési Központ és az autóbuszt üzemeltető VT-Transman kivizsgálta, az autóbuszra szerelt kamerák és mikrofon által felvett kép- és hanganyagok szolgáltak a vizsgálat alapjául, amelyek pontosan rögzítették a történteket.

Az ügyben érintett, új típusú (Mercedes Citaro 2) buszon az ajtók automatikusan nyílnak és záródnak, tehát azt nem az autóbusz vezetője, hanem mindig fény- és hangjelzés kíséretében egy automata berendezés vezérli, ahogy például a Combino-villamosok esetében is. Jelen esetben nem igaz tehát, hogy nem volt jelzés az ajtó záródása előtt. Amint fellépéskor a pár előretolta a babakocsi kerekét, az ajtó még meg sem téve záródó útjának tizedét sem, azonnal visszaugrott nyitott állapotába, hiszen az ajtóba szerelt érzékelők jelezték, hogy annak mozgása akadályba ütközik. Miután az édesapa fennhangon kiabált előre a sofőrnek, és érthetetlen okból távoztak a buszról, a gyermek a leszállást követően a megállóban sírt fel először. Nem igaz tehát az az állítás, hogy a gyermek fájdalmában kezdett el sírni, hiszen annak ténye sem valós, hogy az ajtó egyáltalán hozzáért volna a babakocsiban ülő gyermekhez.

Sajnáljuk, hogy az automatikus ajtózáródás megijesztette a panaszost annak ellenére, hogy – mint azt már fentebb említettük – arra fény- és hangjelzés is felhívta az utasok figyelmét és Budapesten és a világ számos városában régóta használt megoldásról van szó.

Hangsúlyozzuk, hogy a gépjárművezető semmiképpen sem vonható felelősségre, hiszen nem ő vezérelte az ajtók működését. Az ajtó senkire nem csukódott rá, éppen azért szerelték fel a legmodernebb érzékelőkkel az autóbuszt, hogy ez elkerülhető legyen.

Az az állítás is valótlan, hogy a sofőr elhagyta helyét, mert a valóság az, hogy nem mozdult el a vezetőfülkéből. Még akkor sem, amikor egy negyedik személy magáénak érezve a történteket, trágár szavakat kiabálva fotózta le a sofőrt, követelve a rendszámot, amely a busz három külső oldalán feliratozva is olvasható. Mobiltelefonjával képet készítve folyamatosan szidalmazta a sofőrt.

A közzétett blogbejegyzés és az általa generált cikksorozatok állításai hamisak. Ezúton is tájékoztatjuk kedves utasainkat, hogy az újabb típusú autóbuszokon és villamosokon az ajtót úgy programozták be, hogy utas érzékelése esetén automatikusan visszanyit, azaz az „odacsukás” veszélye nem állhat fenn. Ugyanakkor az ajtók automatikusan, ha nincs utasmozgás, néhány másodperc után záródnak, hogy a nyáron hűtött, télen fűtött utastér kényelmét megőrizzék. Meg kívánjuk ismét erősíteni, hogy fenti állításainkat az autóbusz megfigyelő rendszereinek felvételeire és nem a járművezető elmondására alapozzuk.

BKK