Regionális kerékpáros stratégia készül a budapesti agglomeráció számára

, , , , , , , , , , , , , ,
  •  
  •  
  •  

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiára épülő regionális kerékpáros stratégiát készít a központi régióra, Budapest térségére a kormány megbízásából a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) – adta hírül a központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid.

A stratégia legfőbb feladata lesz feltárni, milyen beruházások, új kerékpárutak, útépítések, forgalomtechnikai változások szükségesek, hogy az agglomerációban minden vasút- és HÉV-állomás megközelíthető legyen kerékpárral, és mindegyiknél legyen biztonságos biciklitárolási lehetőség is.

A stratégia 2022 végéig készülhet el az érintett felekkel, önkormányzatokkal és civil szervezetekkel folytatott egyeztetéseket követően.

Forrás: BFK

Az átfogó budapesti agglomerációs kerékpárforgalmi hálózatfejlesztési stratégia elkészítésére április végéig lehet jelentkezni. A nyertesre komplex feladat vár, amelynek során nemcsak a BFK-val kell majd folyamatosan egyeztetnie, hanem a Magyar Kerékpárosklubbal, helyi civil szervezetekkel, az önkormányzatokkal és az utazóközönséggel, a felhasználókkal is folyamatosan konzultálnia kell.

A BFK szerint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia meghatározta az elővárosi vasúthálózat (ideértve a HÉV-et is) fejlesztésének egymásra épülő lépéseit, az egyes vonalak kapacitásának szükséges növelését, és a városban ezek összekapcsolásához elengedhetetlen új elemeket. Ezek együttesen teszik lehetővé, hogy a maihoz képest több mint kétszer annyi vonat lépje át Budapest határát.

“Az elővárosi vasútállomások megközelítésének javítására is szükség van ahhoz, hogy megduplázzuk az utasok számát az agglomerációs kötöttpályás hálózaton. Ezt szeretnénk most a teljes 3 milliós városrégióban stratégiai szemlélettel áttekinteni és konkrét projektekké, feladatokká formálni. Az elkészítendő kerékpáros stratégia célja, hogy átfogó képet adjon, milyen most az agglomerációban a bringás infrastruktúra helyzete, hol és hogyan kell fejleszteni ahhoz, hogy egy egységes, működő rendszer szolgálja a biztonságos kerékpározást, akár a vasútállomásra vagy a hévmegállóba akar eljutni valaki, akár a munkahelyére vagy iskolájába járna végig biciklivel az elővárosokban”

– fogalmazott Vitézy Dávid. A vezérigazgató szerint azokat az utasokat akarják segíteni, akik az állomáson, megállóhelyen akarják hagyni a biciklijüket.

Vitézy Dávid

A napi ingázásra ez a legalkalmasabb mód, ezért

a kerékpárhálózat kiépítése mellett a B+R tárolók kapacitásának fejlesztése is elsődleges feladat.

A közleményben idézték Halász Áront, a Magyar Kerékpárosklub szóvivőjét is, aki úgy fogalmazott:

“Azokon az állomásokon, ahol jól megközelíthető és megfelelő kerékpárparkolók várják az ott élőket, már sokan bicikliznek ki a vasútállomásra, ahol vonatra szállnak, majd a belvárosba érve egy másik kerékpárral vagy közbiciklivel, esetleg közösségi közlekedéssel utaznak tovább. Ezzel nemcsak időt spórolhatnak meg, elkerülhetik a torlódásokat és még mozognak is, a vonaton töltött idő alatt dolgozni vagy pihenni is tudnak.”

Halász Áron

Közölték azt is, a tervező a helyzetértékeléssel kezdi majd a munkát, ezek után következik a koncepcióalkotás, végül a beruházási program, amely a hiányzó infrastruktúraelemek projektjeit listázza.

Kiírták a P+R és a B+R tendereket

Vitézy Dávid a héten arról is beszámolt, hogy a stratégia keretében közel tízezer parkolóhely és több, mint nyolcezer kerékpártároló épül Budapesten és az elővárosokban.

Ennek jegyében a BFK

3250 P+R parkoló és 2200 B+R kerékpártároló-férőhely tervezésére írt ki közbeszerzést.

A most kiírt tervezési közbeszerzés az alábbi vasútvonalak állomásait érinti:

  • az 1-es hegyeshalmi,
  • a 30a székesfehérvári,
  • a 40a pusztaszabolcsi,
  • a 70-es váci,
  • a 80a hatvani,
  • a 100a ceglédi,
  • a 120a újszászi és
  • a 150-es kunszentmiklósi.

Forrás: BFK

Vitézy szerint egy év alatt csaknem ötven helyszínen készülhetnek el a parkolók, több forgalmas helyen parkolóházak engedélyezési és kiviteli tervei, ezt követően kezdődhetnek meg az építkezések.

Fotó: Várai Mihály / Újpest Média

“A fentieken túl a H5-ös, H6-os, H7-es héveken zajlik, a 71-es veresegyházi és a 142-es lajosmizsei vasútvonalon, illetve a H8-as és H9-es héveken pedig a közeljövőben indul (illetve folytatódik) a tervezés a vonalak átfogó megújítására, melyek keretében P+R parkolók és B+R kerékpártárolók tervezését integráltan végezzük a vonal egészének tervezésével. Az esztergomi vasútvonalon a vonal felújításakor elkészült P+R parkolók bővítésére pedig a NIF kezdett párhuzamosan tervezésbe”

– tette hozzá a vezérigazgató, aki szerint a fejlesztés nemcsak az ingázók, de a budapestiek érdeke is.