Régiónap a Csokonaiban

  •  
  •  
  •  

Október 18-án az Önfejlesztő Iskolák Egyesületének régióközpontjában, az újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban Integráció és inklúzió az iskolában címmel pedagógiai délelőttöt tartottak. Ezen a szakmai rendezvényen több mint nyolcvan pedagógus tanácskozott.

Tóthné Nyiszteruk Hilda, az iskola igazgatója, dr. Kovács Géza, az Önfejlesztő Iskolák Egyesületének elnöke és Tóth Anett régióvezető köszöntötték a résztvevőket: a kerületi iskolák képviselőit, az EGYMI munkatársait, az egyesület tagintézményeit – amelyeknek a képviselői Székesfehérvárról, Szolnokról, Ajkáról és Budaörsről érkeztek –, valamint az intézmény tantestületét.

„Ezen konferencia egy szakdolgozati kutatás folytatásaként valósult meg. A kutatás témája: az integráció hogyan segíti a beilleszkedési, tanulási és magatartászavaros, illetve a speciális nevelési igényű tanulók felzárkóztatását. A kilencven válaszadó – szülők, tanulók és pedagógusok – visszajelzései alapján egyértelmű, hogy jó úton haladunk. De hogyan tovább, és mit kell tenni ahhoz, hogy elmondhassunk magunkról: napi munkánk során teljesítettük azon elvárásokat, amelyeket az inkluzív pedagógia elvár.” Ezen gondolatokkal nyitotta meg a régióvezető a konferenciát. Témáját tekintve a régiónap a pedagógusokban felmerülő és az oktatás folyamán a mindennapokban jelentkező problémákra keresi a választ.

A válaszadók a szakma nemzetközileg is elismert előadói. Dr. Bábosik István, a neveléstudományok doktora az Empatikus bánásmód feltételei című előadásával lehengerelte a hallgatóságot. „Ha ilyen bánásmódot szeretnénk kialakítani tanulóinkkal, a szükségleteiket nem szabad figyelmen kívül hagyni. A szükségletekkel nem lehet játszani, hogyha erős pozitív kapcsolatot akarunk elérni” – hangsúlyozta a professzor úr. Sok használható ötletet és tanácsot hallottak a pedagógusok, amelyeket napi munkájuk során alkalmazhatnak.
A nap második előadója dr. Réthy Endréné, az integráció és az inkluzív pedagógia nemzetközileg elismert szakértője. Előadásában az „inkluzív pedagógus és inkluzív szellemiség ismérveit hangsúlyozta. „Az integráció és az inklúzió két külön fogalom. Míg az egyik a befogadásról (integráció), addig a másik az elfogadásról (inklúzió) szól. Nem szabad a kettőt összetéveszteni. Az inklúzió Magyarországon gyerekcipőben jár, hosszú, lassan alakuló folyamat, míg az út vége felé érhetünk. Az integrációnál és az inklúziónál nem szabad figyelmen kívül hagyni az egyéni bánásmódot, a differenciált oktatási formát.”

Hargitai Enikő, a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat vezető helyettese az Inklúziós index gyakorlati használatát mutatta be. Ez egy olyan – az iskolafejlesztéshez használható – útmutató, amelyet egy kérdéssor keretében rögvest kipróbáltak a pedagógusok.

A program zárásaként az intézmény vezetője, Tóthné Nyiszteruk Hilda átadta az okleveleket Az én iskolám címmel a tanulóknak meghirdetett rajz- és makettpályázat győzteseinek. A csodálatos és kreatív munkákat a művészeti munkaközösség kiállítás formájában mutatta be a résztvevőknek. A tanulók fantáziája felülmúlhatatlan. Pályaműveikből egyértelműen tükröződik a sport szeretete: hiányolják az uszodát, a gördeszkapályát, a kosárlabdapályát, a jógatermet. Az állatok szeretete is megnyilvánul: állatbolt nyitását szorgalmazzák. A szórakozás formáinak ábrázolása és a szabadidő tartalmas eltöltése is megjelenik alkotásaikban: karaokeszobát, tévészobát, divattermet is elképzeltek; bulisuli, farsang, számítógépterem, úgynevezett mindenes terem és a harmadik emeleti terasz az elképzelésük a jövő iskolájáról. Az egészséges táplálkozás jegyében ízlésesen berendezett éttermet szeretnének.

Nem ez volt az első, sem az utolsó régiónap, amely ebben az iskolában szerveződött.

Tóth Anett régióvezető