Skoda Octavia RS TDI kombi – a családi sportautó

  •  
  •  
  •  

Ma már megszokott látvány a Skoda Octavia az utakon, így szinte fel sem tűnik, köztük az RS, amelyről a fekete hűtőrácson, a gyönyörű, 18 colos kerekeken, a dupla kipufogócsonkokon és a hátsó diffúzoron kívül csak a VRS (Version Rally Sport) felirat árulja el, hogy egy igazi erőgéppel van dolgunk.

Belül azonban teljességgel egyértelművé válik, hogy ez nem hétköznapi modell. Az ajtón behajolva sportos tér fogad. A fekete bőr sportülések és a kisméretű multifunkciós kormány bőr borítása – piros betétekkel, vörös cérnával varrva – jelzi, hogy sportos autóról van szó.

Egy hónappal korábban már kipróbálhattam az Octavia 1.4 TSI kombit, ami egy nagyon korszerű, kényelmes, gyors autó volt, tele extrákkal. Most, amikor az Octavia RS 2.0 TDI-t vettem át, mégis olyan érzésem támadt, mintha ez nem is ugyanaz a karosszéria lenne. Sokkal dögösebbnek tűnt. Amikor beindítottam az RS-t, azonnal hallani lehetett a különbséget. Dízel autóról van szó, hangja mégis sportos, kemény. Bár nem szeretem az automata váltós kocsikat, ez egészen barátságosan fogadott. Alaphelyzetben kicsit lassan kapcsolgatott fel – manuális váltóval én jóval korábban pakolgattam volna a fokozatokat. Meglepően jól, gyorsan működött viszont a Start-stop rendszer. Ahogy leléptem a fékről, nem csak a motor indult be, de rögtön meglódult az autó is.

Mire hozzászoktam a váltóhoz, fel is értem az autópályára, ahol igazából ki lehetett próbálni, mit tud ez a gép. Épp csak hátra kellett pöccinteni a váltókart sport fokozatba és nyomni egy padlógázt, hogy elszabaduljon a pokol. A 350 Nm nyomaték irdatlan erővel nyomott az ülésbe. Az autó 8,1 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra. A váltó ebben az üzemmódban már nekem tetszően tette a dolgát, olyannyira, hogy csak rövid távon próbáltam ki a kormányon lévő (egyébként szerintem túl picire tervezett) DSG kapcsolókat, inkább hagytam, hogy magától tegye a dolgát, én meg elmerültem az élvezetekben.

Elsőre nem tűnt keménynek a sportfutómű városi közlekedésben, nagy tempónál viszont azonnal érezni lehetett, hogy komoly szerkezettel van dolgunk. 130-nál sem tűnt veszélyesnek a hirtelen sávváltás, hihetetlenül tapadt az aszfaltra, nagyon határozott volt. A kitűnő sportülések megtartottak, nem kellett támaszkodni, szinte el is felejtettem, mekkora autóban ülök. Az RS modellek mindegyike Multilink hátsó felfüggesztéssel, XDS differenciálzárral érkezik Csehországból. A gyári adatok szerint az RS végsebessége 248 km/óra. Ezt sajnos nem volt alkalmam kipróbálni, de abból, amit tapasztaltam, simán hihető.
Az autóban a helykínálat a megszokott, tér van bőven mindenhol. Az általunk kipróbált RS modellben is sok volt az extra: nemesacél sport pedálok, 6 fokozatú automata DSG váltó, karbon mintás műanyag betétek az ajtókon, bőr üléshuzat, ülésfűtés, navigáció, 10 hangszórós hangrendszer, fűthető első szélvédő, alsó védőburkolat, 18 colos könnyűfém keréktárcsák.

A műszerfal nincs túlbonyolítva – funkcionális, mégis elegáns. Sokat segít a parkolásban a szinte minden irányban érzékelő tolatóradar, mely a nagyméretű érintőképernyőn hajszálpontosan mutatja az autó mozgását, az akadályokat. Ehhez a kocsihoz – bár van hozzá – már kulcsot sem kell használni, elég, ha a zsebünkben tartjuk. Ha megérintjük a kilincset, kikapcsol a riasztó, és ha meg is fogjuk, akkor nyit a központi zár. Slusszkulcs helyett indítógombbal élesztjük a motort, mint az igazi sportkocsikban. Pöccenésre hörren fel a motor, a komoly hang igazi élményautózást ígér.

A fogyasztás vegyes használatban nekem 6,7 literre jött ki, pedig nem spóroltam semmivel. Ekkora teljesítmény mellett ez nagyon jónak mondható.
Kerestem az RS-ben a negatívumokat is, de nem nagyon találtam. A már említett alulméretezett DSG váltókapcsolókon kívül egy apróság lepett meg, hogy a csomagtér rolója nyitáskor hajlamos volt kétoldalt a begyűrődésre. Kis gyakorlás után azonban meg lehet tanulni, hogy bánjunk vele.
A modell nem olcsó, listaára extrák nélkül 9,1 millió. Ezért az árért azonban egy szolíd külsejű, családi méretű, viszont igazán sportos kocsit kapunk.

Prófusz József

Az Újpesti Közéleti Televízió autós magazinja decemberi adásában mutatta be a Skoda Octavia RS-t. A műsor itt tekinthető meg.